Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 829 ggr
Elmaco
2018-08-28 22:42

Vita pricksjukan eller?

Mina praktbotior har vita områden på sig men bara bakom fenan på ryggen, tyckte en hade en prick på sig så jag har behandlat snart i två veckor med punktol tror jag den heter, men nu har en till liten fått vitt på sig, kan det ta tid innan det försvinner även fast man medicinerat klart?

Annons:
Draken
2018-08-29 07:13
#1

Vita prick ser ut som små saltkorn som sitter på fisken, främst på fenorna i början av förloppet, men det sprider sig snabbt och leder oftast till döden om det är obehandlat.

Det är inte så bra att medicinera om man inte vet exakt vad man skall medicinera emot.

Vita områden på fisken, låter inte som vita prick. Har du en bild på fisken/fiskarna, det blir lättare att hjälpa.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elmaco
2018-08-29 14:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ingen bra bild men man ser baktill det vita området på praktbotian

PeG
2018-08-29 19:18
#3

Svamp?

Draken
2018-08-29 23:03
#4

Ser ut som svampangrepp. Vita prick är det inte.

Hur har du det med vattenvärdena, hur ofta byter du vatten och hur stort akvarium har du ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Elmaco
2018-08-30 20:48
#5

Har ett 180 liter, byter 30% en gång i veckan. Har inte kollat vattenvärden på ett tag men sist var det bra. Vad gör man om det är svamp?

Draken
2018-08-31 08:05
#6

Det finns medel mot svamp i djuraffärena. Men kolla även vattenvärdena, är dedåliga, så hjälper det inte med medicinering, då kommer svampen tillbaka igen.

Praktbotiorna är egentligen lite stora för ditt kar också, de blir väldigt stora och behöver ett kar på minst 500 liter när de är vuxna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: