Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 851 ggr
conversano
8/26/18, 8:03 PM

Parasit i nytt kar? Tillvägagångssätt?

Jag har alltså ett tre veckor gammalt nystartat kar hemma. Upptäkte idag ett väldigt tunnt, klarrött "spröt" bak vid analöppningen på en av mina endlers och mistänker att det är Camallanus cotti. Vad tror ni? Jag har hållit utkik efter parasiter, etc. och märkte att samma fisk som nu har "sprötet" också har verkat lite slö, men inte uppvisat några andra symtom förens nu. 

Hur borde jag gå till väga om det är en parasit? Har förstått att det är väldigt få fiskar och djur som  pallar med behandlingen… 

Tacksam för svar.

Annons:
molam
8/26/18, 8:42 PM
#1

Låter tyvärr som om det kan vara C. Cotti x-x

https://akvariefisk.ifokus.se/articles/596264e3ce12c409cf000535-camallanus-cotti?stickies-1

Här kan du läsa mer om C. Cotti och även se lite tydliga bilder =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
8/27/18, 7:19 AM
#2

Kan säga nästan säkert att det är C.Cotti.

Många klarar inte behandlingen, men de som överlever är starka individer, så man får se det positiva i allt elände :(

C.cotti är ju också väldigt svårbehandlat, har inte haft det själv (tack och lov), men har kompisar som har drabbats. En utav dem förlorade alla fiskar och snäckor i karet, så hon rev allt, kokade inredningen och desinficerade karet. Sen gjorde hon en nystart.

Det är ett tag sedan man hörde om C.cotti nu, men det kanske är dags att börja kolla extra noggrant igen, det kan vara en ny smitta  på väg, smittan verkar gå i perioder.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

conversano
8/27/18, 8:10 AM
#3

Det var det jag var rädd för. Tänkte köra en ordentlig hästkur för att döda masken och sedan börja om från ruta ett. Att fiskarna kanske stryker med är såklart beklagligt, men vad ska man göra? Jag vill ju helst bli av med skiten så att jag kan göra en omstart utan att behöva oroa mig över att det kommer igen. Är det bästa lösningen eller ska jag försöka med en mer skonsam medicin först? Det hade ju varit trevligt om fiskarna fick behålla livet.

PeG
8/27/18, 9:50 AM
#4

Jag skulle tyvärr prioritera att parasiten dör så säkert som möjligt. Den verkar vara aggressiv och många medel inte helt effektiva. Det du framförallt inte vill är att du tror att problemet är borta och att det sedan återkommer när du introducerat nya fiskar eller riskera att den sprids till andra akvarier via vatten eller djur.

Draken
8/27/18, 3:42 PM
#5

#3 Håller med #4. Prioritera att parasietn försvinner, det skulle jag ha gjort också. Det kanske låter grymt att säga så, men det är grymmare mot fiskarna att inte göra sitt bästa.

Tänk bara på att du måste koka/desinficera allt som har varit i kontakt med akvarievattnet (håvar, tillbringare, pincetter,tänger etc) Parasiten fäster på precis allt.

Jag skulle också kasta alla växter och köpa nytt när du blivit av med masken, även koka all inredning (sand/grus,sten, rötter etc)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

conversano
8/27/18, 4:02 PM
#6

Nematol skall inskaffas och sedan får jag se vad som händer. Köper antagligen allt nyt för att vara på säkra sidan. Inte precis så att man vill göra om det igen😟

Annons:
Draken
8/27/18, 4:06 PM
#7

Förstår att du inte vill göra om samma procedur. men du måste köra en till behandling efter 3 veckor (tror jag det var)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

conversano
8/27/18, 4:23 PM
#8

Jag ska nog först slutföra behandligen (2st doseringar med 3 veckors mellanrum, precis som du sa) innan jag sedan slänger allt i akvariet och desinfekterar det + kokar alla redskap och liknande. Det gäller att vara noggrann!

ler
8/28/18, 11:17 PM
#9

Jag hade det i akvariet för en del år sedan och använde medicin mot springmask till barn, funkade bra

Draken
8/29/18, 7:08 AM
#10

För att vara säker på att man tar allt, både vuxna parasiter, ägg och ungdjur, så tycker jag inte man skall experimentera med andra mediciner. Använd Sera nematol som är den bästa mot blodmasken.

Dessutom kan det hända att medel mot springmask innehåller andra ämnen som är skadligt för fiskarna, och fiskar som skulle ha överlevt behandlingen med nematol kanske dör pga. andra ämnen i medicinen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: