Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 538 ggr
Chinesecrestedlover
2018-08-26 14:27

Ytterfilter i samma/liknande nivå som vattnet?

Hej!
Jag har ett ytterfilter som jag inte använt p.g.a. diverse olika orsaker bland annat att sköldpaddan står på golvet. Vill även fortsättningsvis ha sköldpaddan i golvnivå (kommer dock göra om så hen får en "damm", gillar inte hur det ser ut i nuläget nämligen). 
Planen då jag skaffade ytterfiltret var dock att ha ett akvarium som vattendel och ytterligare ett akvarium som extern landdel. Planen var då att att ha alltsammans på en bänk/hylla. Detta projekt blev dock inte av av olika anledningar och nu har jag helt ändrat mig kring hur jag vill ha det. Nu är planen att ordna med en "minidamm" (av en större plastbalja) och då ha denna på golvet. 
Detta har fått mig att börja fundera på om jag alls kommer ha användning för mitt ytterfilter? Fungerar ytterfilter trots att det inte hamnar under vattennivån eller är det som jag misstänker omöjligt att få i gång det? Orkar inte koppla in alla slangar osv. för att testa, bara för att inse att det inte fungerar (om jag inte måste) så är det någon som vet?

Ytterfiltret ifråga är av modellen: Fluval 305 med några år på nacken om det nu skulle vara av betydelse. 

Det har dock enbart använts under en kort period av personen som hade det innan mig, efter jag köpte det så har det bara stått och samlat damm (i och med att projektet aldrig riktigt blev av som det var planerat). 
Mvh/Chinesecrestedlover
Annons:
Draken
2018-08-26 23:14
#1

Insuget måste vara under vatten för att det skall fungera och inte få in massa luft i systemet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-08-27 12:45
#2

Om filtret aktivt suger vatten så bör det dock räcka att koppla en slang/rör till ett insug under vattenytan och sedan leda vattnet något uppåt. Du kommer att tappa kapacitet pga att filtret måste pumpa vatten uppåt men med ett starkt filter borde det gå med en viss lutning åt fel håll. Har dock ingen erfarenhet av ytterfilter (har en sump men den har en separat pump och passiv avrinning från akvariet).

Upp till toppen
Annons: