Annons:
Etikettväxter
Läst 1448 ggr
Alina_March
8/22/18, 6:35 PM

Växt akvarium

Har funderat på det här med växt akvarium, kan ni som har ett sådant berätta lite mer om hur ni har det och hur de sköts. Skulle det vara en idé att ha ett helt eget kar för växter?

Annons:
Mateoz
8/23/18, 6:19 AM
#1

Hej! Ett växtakvarium behöver inte vara så svårt men det beror på hur komplicerat man vill göra det. Vill du ha ett enklare växtakvarium kan du t.ex ha ett vanligt sällskapsakvarium med lätta växter och fiskar. Vill du ha ett växtakvarium med mer avancerade växter, snabbare tillväxt, mer färger blir det lite svårare då man oftast rekommenderar co2, mer näring, mer belysning. Det blir dyrare och sätter mer krav på skötsel och att hitta balans, men lyckas man kan man få ett riktigt fint akvarium. Man kan ha ett akvarium med bara växter om så önskas men jag hade iaf sett till att skaffa någon typ av fisk eller räka/snäckor. Dels för jag tycker det blir trevligare med lite rörelse och sen hjälper ju t.ex snäckor och räkor att hålla rent k akvariet. Så vilken ”typ” av växtakvarium är du intresserad av?

Alina_March
8/24/18, 4:53 PM
#2

Vet inte riktigt, jag var bara nyfiken på andras åsikter och idéer på hur dom har det med sina växtkar.

Draken
8/24/18, 7:41 PM
#3

Det är en fördel att ha nånting levande med växterna. Deras avföringär ju också lite gödning.

Jag har flera växtakvarium, men jag har vanligt population med fisk och snäckor också. Jag göder med Profito flytande växtnäring, och till mer krävande som tar näring direkt via rötterna använder jag även JBL's 7 kuglen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

raichu
8/24/18, 8:33 PM
#4

4/5 akvarier jag har är växtakvarier, jag har ingen pump och gör rent de överlag max 1 gång i månaden.

#1 CO2 är koldioxid och det produceras av allt som andas syre, klart man kan tillföra extra men generellt är det onödigt och att tillsätta extra näring är totalt meningslöst och onödigt dyrt.

Se bara till att inte göra rent bottnen så noga så finns det mer än nog med näring åt växterna.

molam
8/25/18, 10:09 AM
#5

Finns både Low tech och high tech växtkar! jag satsar på Low tech, och mina växter väcer som ogräs, dom delar sin plats med egenuppfödda svärdbärar yngel, några räkor, några snäckor och en stor mal =) funkar hur bra som helst ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
8/25/18, 10:11 AM
#6

Jag vet inte vad jag skall kalla mina växtkar, de är varken eller ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: