Annons:
Etikettallmänt
Läst 985 ggr
ChristineF
8/16/18, 5:01 PM

Mögel i pmdd?

När jag hällde i pmdd från flaskan med miplus så såg jag att något slemmigt mörkt på typ 4cm åkte med ner i vattnet, hann precis sträcka mig efter håven när jag ser svärdbärarhanen mumsa i sig hela kladdet som om det vore det godaste han någonsin ätit… 😆 Är det mögel, alger (lite likt cyano) eller vad? Flaskorna har endast haft vatten i innan och inte druckits ur. Hoppas han inte blir dålig nu!

Annons:
Lillyrod
8/16/18, 5:11 PM
#1

Ja det kan bli mögel i pmdd. Vad det beror på är jag inte säker på men man bör inte ha en blandning i mer än 6 månader. 

En del säger att det inte gör något och andra att man ska slänga det när det blir så där. Jag slängde mitt för säkerhets skull och började med Easylife Profito istället.

Mateoz
8/16/18, 5:28 PM
#2

Har också fått något sådär slemmigt i min pmdd, har ändå doserat ett bra tag nu och varken räkor eller fiskar har tagit någon skada :)

ChristineF
8/17/18, 3:07 PM
#3

#1 Ok är du nöjd med easylife profito? #2 Ok skönt att höra! :) hanen mår bra än så länge iaf. Får se om jag sparar eller häller ut resten.

Lillyrod
8/17/18, 8:38 PM
#4

Ja jag är nöjd med Profito. Har haft det förut men jag bytte när det skrevs om hur bra PMDD är.  Det är ju betydligt billigare också.

Jag har inte fått PMDD att fungera bra i mina kar. Jag tycker det är svårare att dosera så det blir rätt. 

Nu när jag bytte tillbaka igen så växer det så det knakar utan att det blir anfall av alla möjliga alger också vilket jag har haft problem med när det gäller PMDD.

ChristineF
8/17/18, 9:21 PM
#5

Ok intressant! funderar på att testa nåt annat då jag tycker det är lite trögt med växterna, trots bra lysrör och reflektorer.

[SonjaG]
8/18/18, 10:44 AM
#6

Jag har oxå fått slem i mina flaskor ibland. Jagb rukar sila bort det, men det kanske inte är rätt väg.

Jag har använt det i många år. Eftersom jag inte använt ngt annat kan jag inte jämföra. Kanske ska skaffa Porfito om det är bättre. Är det dyrt, finns det i vanliga zoobutiker?

Annons:
Mateoz
8/18/18, 12:07 PM
#7

Har för mig att jag sett profito i de flesta butikerna. Finns på zooplus också: https://m.zooplus.se/shop/akvarium/preparat/vaxtnaring/easy_life/278878 Verkar inte vara så jättemycket dyrare än pmdd heller, då samma dos gäller. Om det är bättre eller sämre vet jag inte då jag vara haft pmdd, men vet att det är lättare att dosera med profito då det endast är från en flaska och den kommer färdigblandad.

Lillyrod
8/18/18, 2:16 PM
#8

Profito brukar finnas i de flesta zooaffärer annars kan de säkert ta hem. I nätbutikerna finns det iallafall.

Det är lite dyrare än PMDD men som #7 säger så är det enklare att hantera : )

Draken
8/18/18, 3:11 PM
#9

Jag använder Profito i mina kar, och jag är jättenöjd. Har aldrig haft några problem, det är lätt att dosera och växterna trivs jättebra.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: