Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 962 ggr
mats08
8/14/18, 11:21 AM

Mitt första dryga halvår

Så är vi inne i augusti och det har ju hänt lite sen jag skaffade mitt akvarium för 8 månader sedan. I våras skaffade jag ett litet 30-liters räkkar också. Det blev ett gäng chrystal red som fick flytta in och som trivdes som räkan i vattnet. I det stora hade jag redan 10 st amanoräkor som samtidigt fick sällskap av lika många körsbärsräkor. Vid uppstart av det lilla karet flyttade jag över lite växter från det stora karet, tydligen tillsammans med någon malaysiska sandsnäcka och Skivsnäcka. Helt okej, de hjälper ju ändå till att hålla ordning på balansen i karet. I stora karet flyttade det tidigt i våras också in några Endlers guppy samt 20 st dyra microdevario kubotai. De sistnämnda var ju sannerligen ett felköp… Otroligt läckra i sin ljust grönglänsande färg, men ack så känsliga. Enligt butiken var dessa viltfångade, vilket var tur för mig eftersom viltfångade alltid är mindre känsliga och klarar sig bättre. Inte för att det skulle spela någon större roll, eftersom de inte var svårare att sköta än andra sällskapsfiskar.

Jag var ytterst noga med att koppa in dem rejält och det tog nog ett par, tre timmar totalt. Första dagarna var alla så pigga så! De trivdes och käkade och såg allmänt glada ut. Men efter en vecka så dog den första. Okej, lite "spill" får man väl räkna med, en av tjugo, och de var ju ändå viltfångade. Fast vänta, de skulle ju vara mindre känsliga enligt den kunniga personalen på Akvariehobby här i Uppsala…? Nåja, bara inte fler dör. Men det fortsatte, en efter en försvann. Jag kollade vattnets värden och allt var tiptop. (Ja, jag har riktiga testflaskor.) Idag har jag 5 st kvar. Kanske fick jag ett gäng pensionärer, inte vet jag, men när jag tänker efter så tycker jag det är märkligt att viltfångade fiskar skulle vara mindre känsliga än uppfödda. De som föds upp föds ju liksom in i akvarievärlden, tänker jag. Omställningen med alla olika transporter och sen komma in i ett litet begränsat utrymme måste ju vara så oändligt mycket jobbigare för en viltfångad. Eller??

Oavsett, nu har jag 5 st kvar och innan året är slut räknar jag lugnt med att de också är borta. Endlers däremot, de är mycket riktigt värre kaniner än vanliga guppys. DET hade de rätt i, de i affären. (Som för övrigt brunnit ned och är under återuppbyggnad. Nej, det är INTE jag som lekt med tändstickor som kubotai-hämnd. Det var ett frysskåp som förmodligen hade ett elfel.) Nåväl, dessa endlers… H-e-r-r-e-g-u-d vad de förökar sig!! Det verkar som om honorna är könsmogna efter några timmar ju, hur annars kan det gå så himla fort? De är värre än de malaysiska sandsnäckorna!!

Nej, nu överdrev jag. De snäckorna är verkligen ena riktiga invaderande rackare, och allra bäst trivs de i filtret. Jösses vad man kan hitta snäckor där! Tillslut kände jag mig nödgad att införskaffa ett gäng helenor, vilket nu är gjort. De håller god koll på populationen. I det lilla karet tog de bort alla och nu är det bara de kvar. Filter ja, har någon en bättre lösning på detta än Juwels egna inbyggda? Nu har jag i.a.f. satt finmaskigt nät framför alla insug, så nu slipper jag även ha en massa körsbärsräkor som fastnar där. Detta problem finns inte i lilla karet med sitt lilla filter.

Apropå det lilla karet… I sommar har jag - liksom många andra, antar jag - haft problem med för varma kar. Jag var borta i 12 dagar när det var 30+ typ alla dagar. När jag kom hem visade rumstermometern 34 grader och i båda karen 33…  I stora karet var allt ungefär som vanligt. Endlers hade blivit ännu fler, liksom snäckorna. Kubotaierna hade minskat med två och var nu då alltså bara 5 st. Jag var helt klart beredd på utbredd djurdöd, men av räkorna verkar inga vara borta. I lilla karet däremot… Av mina 14 chrystal red jag räknat till innan jag åkte fanns inte ens så mycket som ett skal kvar. Alla var puts väck! Jag vet att de kan klättra ur om tempen blir för hög, det har ett par st gjort tidigare under sommaren, men det hade jag sett till att förhindra. Jag antar att helenorna helt enkelt ätit upp dem efter att de kolat vippen av värmen. Lustigt dock att alla räkor var kvar i det stora? Är chrystal red så mycket känsligare än amano och körsbär?

Hur som helst, nu får det lilla karet stå tills hösten då jag åter ska försöka få tag i chrystal red. De finns aldrig i de två akvarieaffärer vi har här i Uppsala, de är alltid slut. De jag hade köpte jag på akvarieföreningens stora auktion tidigt i våras. Vill dock inte vänta tills nästa igen, så jag får väl söka mig runt och se om och var jag kan få tag i några igen.  Jag funderar även på att byta ut bottenmaterialet i det lilla karet, har idag ECS vilket är ganska värdelöst. Det är så poröst att det knappt vill ligga kvar på botten. Att ha växter i det gör det också svårt när materialet är så flyktigt, jag har fått sätta små stenar på rötterna till vissa plantor för att de ska hålla sig på plats. Så nu vill jag byta ut det mot något annat. Förslag emottages tacksamt!!

Nu får vi se hur länge det dröjer innan ännu ett räkkar införskaffas, kanske lite större då. Tänker mig ett 50-60 liters kar. Behöver dock bara hitta plats för det först… 

Annons:
Draken
8/14/18, 4:00 PM
#1

Jag tror vi alla har haft problem med temperaturen i karen nu under sommaren. jag har mycket frånfall, trots minituös koll och reglering av temperaturen. Tycker du gör rätt i att invänta hösten och mer stabila temperaturer innan du gör några nyinförskaffningar.

Synd på Kubotaien bara. Mycket vacker fisk, som jag själv är sugen på att skaffa till hörnakvariumet, som dessutom är helt invaderat av skräpsnäckor.

Vad gäller bottensubstrat, så rekomenderar jag (som vanligt 😉) Julas eller biltemas blästersand 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mats08
8/14/18, 10:32 PM
#2

#1 Vad tror du själv om viltfångad VS odlad fisk? Skulle jag varit du skulle jag satsat på odlad. 🤔 Vad gäller blästersand till räkor har jag läst på flera ställen att räkor föredrar mörk botten, men att många ändå kör med ljus utan problem. Känner mig kluven där. Tycker dock att mörk botten är mycket snyggare.

Draken
8/15/18, 4:04 PM
#3

Jag föredrar helt klart odlad fisk, de är tåligare. men vet diock intye om det går att odla Kubotai. Har inte hört talas om lyuckad odling på Botia överhuvudtaget, men jag kan mycket väl, ha fel :)

Jag har kört Blästersand till mina räkor, och det har inte varit några problem. men det blir ju helt klart snyggare, särskilt till räkor, med mörkare botten. Deras färger kommer fram betydligt bättre då :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mats08
8/16/18, 12:25 PM
#4

#3

Botia kubotai och Microdevario kubotai är dock inte särskilt nära släkt. Enligt Zoopet är Microdevario kubotai en "lättlekt romspridare". Får se om jag kan få till några lätta lekar av de fem jag har kvar. :-)

Draken
8/16/18, 12:41 PM
#5

Det är Botia kubotai jag är sugen på, visste faktiskt inte att det fanns ytterligare en art som kallas kubotai 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: