Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 771 ggr
Tobbeluren
8/13/18, 12:52 PM

Utomlandsflytt

Hej! Har ett 250l akvarium med blandad fisk och ett 50l med Palett Ciklider Nu är planen att familjen ska flytta en bit. Närmare bestämt till Tyskland. 900km bort. 13h bilkörning. Minst Har läst lite här och fött massor av tips men gällande fiskarnas överlevnad, räcker att att ha fiskarna i fiskpåsar, en en frigolitlåda? Även när det är en så pass lång resa? Vet även att vattnet där jag kommer bo är väldigt rikt på Kalk. Kommer det ställa till några problem och hur råder jag isåfall bot på dem?

Annons:
PeG
8/13/18, 1:24 PM
#1

Plastpåsar och frigolitlåda om det är stora temperaturförändringar är förmodligen det bästa du kan göra. Se till att ha få fiskar och relativt mycket luft i påsarna så att det inte uppstår syrebrist under den långa transporten. Jag vistas ganska mycket i Spanien som också har mycket kalk. En avkalkningsanläggning som går att sätta på antingen en specifik kran eller på invattnet i huset gör vattnet godare att dricka, ger färre problem med kalk i tex varmvattenberedare och skulle som bonus lösa frågan för akvariet. De brukar ha filter som ska bytas med jämna mellanrum. Dock lättare än att bära hem dricksvatten från butik då åtminstone jag inte gillar smaken av det kalkrika vattnet.

Draken
8/13/18, 4:11 PM
#2

Tror du måste kolla in på import/export reglerna också. EU har väldigt strikta regler vad gäller att föra in alla levande varelser (även fisk) mellan länderna.

Det kan bli dryga böter om du inte gör rätt från början :/

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Tobbeluren
8/13/18, 6:52 PM
#3

Ohfan! 

Har du någon tips på  sida jag kan kolla reglerna på?

Draken
8/13/18, 7:07 PM
#4

Börja med att kolla jordbruksverket, de kan nog hjälpa dig vidare.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: