Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1520 ggr
mrkes
8/12/18, 3:08 PM

Akvaponik med kampfisk?

Hej!
Jag har länge velat ha en Kampfisk, men har helt enkelt aldrig kommit till skott. Jag är också väldigt intressera av akvaponik, men inte testat det i praktiken heller. Någon som testat ett småskaligt akvaponiskt system med en (eller flera) kampfiskar?

Annons:
Draken
8/13/18, 9:25 AM
#1

Har ingen erfarenhet alls av Akvaponik, men när det gäller kampfiskar, så kan man bara ha en hane, Honor kan man ha fler, beroende på storlek på akvariumet.

Akvaponik är väl nån form av odlingsstation för akvatiska djur, bl.a fisk. men det kan ju också bli svårt, eftersom Kampfisk honorna skall absolut inte gå tillsammans med hanen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

k-line
10/25/18, 2:38 PM
#2

Hej!

Är helt ny på akvarium, men har odlat hydroponiskt i ett år. Tanken är att jag när jag väl kommit igång med akvariet sedan skall rena vattnet genom min hydroponiska odling. Dvs aquaponik. Ser framemot att testa, men har ännu inte så mycket information. Men vi kan gärna byta den lilla kunskap vi har med varandra så kanske vi gemensamt kan komma igång.

72mm
10/26/18, 9:38 AM
#3

Akvaponik - kombination av fisk- och växt-odling (grönsaker brukar det vara). Man gödslar växterna med vad fiskarna producerar. Fiskarna matar man på vanligt vis. Tomater och Tilapia på en och samma gång mao!

Hydroponik - man ersätter jord som odlingsmedium med något annat (eller inget alls) och förser växterna med näring via vattnet. Man odlar i princip i en svag näringslösning.

Gränserna för akvarister blir lätt lite blurriga då vi inte är ute efter att äta våra fiskar och vi oftast är mer intresserade av själva systemet (både biologiskt och tekniskt) än av produkterna (tomater och fisk i stekpannan). Men visst skulle man kunna säga att det är någon form av akvaponik så fort man på något vis drar nytta av vad som egentligen är naturliga processer. 

En gullranka med rötterna i ett akvarium är väl i princip det enklaste akvaponiska system man kan tänka sig? 

Hursomhelst är även jag väldigt intresserad av detta.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Draken
10/26/18, 9:53 AM
#4

#3 Ja, det låter helt klart intressant med dessa metoder =)

Följer här med stort intresse, kanske man kan lära sig något nytt och få inspiration till framtida projekt 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

k-line
10/26/18, 10:28 AM
#5

#3 Ja, fiskens vatten blir till näringslösning för växterna och renas därmed även vilket innebär att det blir ett förhållandevis slutet system. Det lustiga är att de som håller på med hydroponik har förhållandevis liten kunskap om detta och samma gäller uppenbarligen akvaristerna. Jag har försök läsa på en hel del och tror jag har hyfsad koll på växtsidan men måste nu lära mig mycket, mycket mer om akvarier och deras funktion innan jag slår ihop lärorna. Vill ju liksom att firrarna + växterna skall må bra! Det är ju trots allt levande varelser så man kan ju inte experimentera hur mycket som helst.

72mm
10/26/18, 8:06 PM
#6

@mrkes: Vad ska du odla förresten? 

Det här året upptäckta jag det fantastiska  i färska kryddor (bättre sent än aldrig), basilika, oregano och timjan är alla fullständigt gudomliga i levande form, och det känns otroligt lyxigt att kunna skörda lite direkt när man lagar mat. Kunde man få en kampfisk  att vattna en liten kryddodling vore det obeskrivligt fräckt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
72mm
10/27/18, 8:23 PM
#7

Haha, jag får sluta läsa här, ni sätter griller i huvudet på mig. 

Kampfisk har jag ingen, men jag har en pump som tömmer överskottsvatten från räkorna när det görs vattenbyten hos dem. Så jag tänkte att man kanske kunde ta och använda en del av det vattnet för att bevattna nått grönt som växer… lite kryddor kanske? 

Sagt och gjort, två väldoftande växter inhandlades på Willys för 18 kr/st. De stackarna fick lite extra jord, men jag hade bara pyttekrukor, så det blev inte så stor skillnad.   

Oregano och basilika

En T-koppling fabricerades (finns säkert nått att köpa i rätt dimension om man orkar leta) för att tappa av lite vatten vid vattenbyten.  Sedan ville jag fördela detta till flera krukor - och dessutom justera mängden vatten någorlunda. Basilika är törstig som f*n, medan oreganon nog inte vill ha det vått om fötter… rötterna ska det vara, precis hela tiden. 

Lite välkänd akvarie-utrustning användes för att lösa detta. 

Luftslang, lite överblivna kranar och egenhändigt ihoptotad 1 - 4 fördelare och T-koppling.

Experiment påbörjat! Hur länge kommer de överleva utan vattning från husse?  De båda krukorna står på en bädd av leca-kulor i en kruka som dränerar tillbaka till samma burk som pumpen lever i. Praktiskt värre, jag behöver alltså inte bekymra mig om översvämning.  

Syre-stenen var tänkt att stoppas ner i jorden, men jag får skaffa större krukor först.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

k-line
10/27/18, 9:14 PM
#8

#7 Härligt!!!!!! Vad snabbt du skred till verket. Längtar redan nyfiket efter din nästa uppdatering!

Upp till toppen
Annons: