Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1071 ggr
Luckysoul
2018-08-11 20:00

Sötvattensbarracuda

Jag såg en sötvattensbarracuda i en djuraffär idag och blev lite intresserad av just den. Jag har inget akvarie för tillfället så det är inte aktuellt än men vad krävs för att ha en sån? Hur stort akvarie? Hur många kan man ha i samma akvarie? Vad för andra fiskar kan man ha utan att de äter upp dem? Vad ska man använda som mat till dem, förstod att de föredrog levande föda?

Annons:
PeG
2018-08-11 20:19
#1

Jag hittar två olika artbeskrivningar för sötvattensbarracuda en Ctenolucius hujeta som är en 70cm lång stimfisk som bara vill äta levande foder (dvs som kräver ett STORT akvarium) och en något mindre Acestrorhynchus falcirostris som ”bara” blir 40 cm lång och som sägs kunna tränas till att äta död fisk om man börjar när den är liten.

PeG
2018-08-11 20:20
#2

De kommer att äta allting som går in i munnen och båda varianterna verkar växa snabbt.

PeG
2018-08-11 20:20
#3

De kommer att äta allting som går in i munnen och båda varianterna verkar växa snabbt.

Luckysoul
2018-08-11 20:23
#4

Jag är inte säker på vilken av arterna det var men den fick en levande fisk att äta iallafall medan jag var där. Hur stort är ett stort akvarium? Läste att de skulle ha ett stort men där stod inte något om vad som räknas som stort.

Lillyrod
2018-08-11 20:31
#5

Eftersom det är olagligt att mata med levande ryggradsdjur så känns det väldigt olustigt att hålla sådan fisk. Att mata olagligt inför publik verkar helt galet. 

Konstigt att en butik inte håller sig till gällande lagar tycker jag 🤔

Draken
2018-08-11 21:27
#6

Hujeta kräver minst 700 liter. Både den större och den mindre. Man kan få dem att ta levandefoder ( blackworms, levande mygg etc) Men det krävs ju en del av detta när de har vuxit till sig. Det är inte heller säkert att de godtar maten.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: