Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1452 ggr
MrsPling
8/6/18, 12:02 AM

Slaggsten i akvarium?

Ska starta upp ett nytt akvarium, 375 liter. Kan man lägga i några slaggstenar på gruset och köra pump och värmare, ingen fisk och inga växter, och avvakta någon vecka och sedan ta vattenprover för att se om de släpper några metaller eller gifter?

Eller kanske man missar några gifter med de vanliga vattenproven?

Vet att man brukar avråda från slaggstenar, men jag är lite nyfiken på att prova - ibland undrar jag om det verkligen är beprövat? :)

Annons:
Lojs
8/6/18, 9:48 AM
#1

Vad är slaggsten?
Generellt brukar man säga att man ska undvika stenar som har blänkande eller rostfärgade ställen, då det kan vara metaller.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

MrsPling
8/6/18, 8:07 PM
#2

Slaggsten har vi väldigt gott om i naturen här där jag bor, Dalarna. Det är ju en restprodukt från gruvorna, efter att man smält ur all metall så blev det en grön-blå "glas"-liknande sten, superfina är dom. Och även om dom har smält ur metallen så finns det säkert kvar i stenen…  Jag överger nog denna impuls tror jag, efter lite googlande…

Draken
8/7/18, 10:15 AM
#3

Jag har haft slaggsten i ett av mina kar för några år sedan, det gör jag aldrig om.

Alla fiskar blev dåliga eller dog ganska snabbt.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

MrsPling
8/7/18, 9:42 PM
#4

Ah, ok. Det avgjorde det hela definitivt. Då struntar vi i slaggsten. Tack.

Upp till toppen
Annons: