Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 2061 ggr
MrsPling
2018-08-04 21:49

Pump till 360 liters nytt akvarium

Hej alla! Är ny på forumet! Jag är superpeppad att tillsammans med mina pojkar att återuppta akvarium som hobby. Har blivit så inspirerad av alla fina scape/natur-akvarium som finns nu, och av alla bilder här inne på forumet!

Jag kommer köpa ett 360 liters kar, 130x50x55. Vill investera i ett bra kar, bra ljus och en bra pump, vilket för mig utgör kärnan till smidigt underhåll och ett fint akvarium.

Vad tror ni om en fluval FX4 till ett 360 liters kar? Är det för mycket pump för det akvariet? (gillar att pumpen har funktioner som dammsugning och vattenbyten) Eller har ni andra förslag på bra pump?

Ljus eller mörk soil - vad har ni för tankar om det? Skulle vilja ha någon fin sandsnäcka tror jag? Kanske några räkor? Annars gillar jag små stim av fiskar. Kanske Platy eller Guppy för grabbarnas skull så det kanske blir lite yngel…

Era erfarna tankar, tips och idéer inför uppstarten är varmt välkomna!

Annons:
Draken
2018-08-05 09:38
#1

FX4 är ett jättebra filter, tycker du skall köra på det :)

Soil är ganska dyrt och det kommer bli väldigt kostsamt till ett akvarium på över 300 liter. Däremot så kan jag rekomendera Julas eller biltemas blästersand, då blir sandsnäckorna glada också :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

MrsPling
2018-08-05 23:56
#2

Tack tack! Pumpen är ju lite dyr också, så det känns bra att ha fått en rekommendation från någon annan än en säljare. 

Ja, har också hört talas om Julas blästersand. Vad använder du för gödning till växterna då? Eller trivs växterna som det är i sanden?

:O Har du någon uppskattning om hur mycket sand/soil det går åt till ett så stort akvarium? Jag vill ju kunna bygga upp det lite bakåt… Jag kommer inte ihåg, men jag minns att det alltid behövdes mer än vad man trodde!? :)

Draken
2018-08-07 09:42
#3

Jag använder JBL's v'xtkulor som man lägger ner vid rötterna under sanden när jag planterar växterna första gången. Sen "fyller jag bara på" med Profito flytande växtnäring ungefär en ggr i veckan :)

Växterna trivs (åtminstone vad jag har märkt) betydligt bättre i sand än i Grus.  Soil är dock optimalt för växterna, men dels är det väldigt dyrt, och dels vet jag inte riktigt hur man handhar när man använder soil, det kan vara lite besvärligt att få den att liogga på plats som jag har förstått.

I mitt 630 liters har jag använt nästan 4 sä'ckar med sand, och i de mindre (240 liter) har jag använt 2. Så jag skulle tippa på att du kanske skall ha 2-3 säckar i ett på 360 liter, sen beror det ju också på hur mycket sand du vill ha, hur djup du vill att den skall vara.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-08-07 15:34
#4

Här kan man räkna ut på ett ungefär hur mycket det kan gå åt:

https://eketjall.se/akvariekalkylatorn/

MrsPling
2018-08-07 21:44
#5

Tack alla för bra svar när det snurrar många funderingar! Fantastiskt forum det här!! Jag ska lägga upp bilder på mitt akvarium sen, när jag är igång!

Saab95
2018-10-10 11:09
#6

Hej..

Angående ytterfilter så kan jag rekomendera fluval 406, är ett riktigt smart ytterfilter har bla det till mitt 420L akvarie funkar hur bra som helst. Sen finns ju Jbl som har skapliga filter.

Mvh Fredrik

Annons:
Upp till toppen
Annons: