Annons:
Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1946 ggr
Ceasar_Zelda
8/1/18, 6:13 PM

Vit eller svart akvariesand

Hej jag har precis införskaffat ett till akvarium och funderar på om jag ska ha svart eller vit sand. I mitt nuvarande har jag svart sand. Det  kommer vara dvärg klogrodor i akvariumet, malaysiska sandsnäckor och så ska jag ge det ett försök med räkor också. Min fråga är: Trivs de lika bra med svart som med vit sand? Eller kan den vita sanden göra att de blir rädda för att komma fram? (Har läst att vissa fiskar inte tycker om vit sand) Finns det några nackdelar annars med vit sand?

mvh

Annons:
[Wijnja]
8/1/18, 6:36 PM
#1

Blandat då

molam
8/1/18, 7:00 PM
#2

Finns nackdelar men Svart sand, särskillt om man ska ha räkor och snäckor =) det är nämligen inte omöjligt att Både räkor och snäckor dör av svart sand, de svarta sander som jag har testat (för det är så jäkla snyggt) har mina räkor sagt tack och godnatt till, om jag inte missminnet mig är det nått ämne i den svarta sanden som dom inte klarar av, vet att det var flera till som testade svart sand, vilket gjorde att deras räckor och snäckor dog =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Lillyrod
8/1/18, 8:56 PM
#3

Svart sand är ofta färgad och det tål inte invånarna. Om du med vit sand menar ciklidsand så finns det fiskar som inte gillar den. 

Vanlig ljus sand är inga probelm.

Ceasar_Zelda
8/2/18, 7:10 AM
#4

Det jag tänkte på var antingen JBL Gravel sansibar white eller snow Lillyrod men då kanske det inte blir några problem.  Den svarta sanden jag har nu (JBL gravel sansibar Dark) har fungerat bra för alla invånare men precis som du skriver molam så har jag också sett att räkor inte verkar tåla den så därför funderade jag på en vit sand mer.

Upp till toppen
Annons: