Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 2910 ggr
[Maria-Gerbiler]
2018-07-31 10:03

Oetiskt att köpa papegojciklider?

Hej!

Jag umgicks med (vad jag tror var) tre papegojciklider igår på en vårdcentral. Fiskarna var väldigt nyfikna och jag föll direkt för deras personlighet. Nu när jag har läst på har jag alltför ofta sett att folk kallar dem för "missfoster". Jag antar att de syftar på fiskens utseende. Många skriver att det är oetiskt att köpa fisken på grund av detta.

Det jag undrar är:
-Finns det några tydliga bevis för att fiskarna mår dåligt? (skulle såklart aldrig köpa fiskar som har doppats i färg eller fått fenorna avskurna)
- Far de illa på grund av sin kroppsform? (det såg ut som att fiskarna simmade normalt)

Tack!

Annons:
[nevamisse]
2018-07-31 10:19
#1

Jag har 6st papegojor och de verkar må bra, de är pigga och simmar omkring.

Draken
2018-07-31 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har 5 papegojciklider i mitt ena kar, och de har inga bekymmer alls. Den ena är dessutom ganska gammal, hon är närmare 7 år nu.

Vissa tycker att det är oetiskt att köpa dessa fiskar, och det är just pga kroppsformen, men det är inte mer oetiskt att köpa Papegojciklider, än det är att köpa t.ex Ballongmolly eller vissa slöjstjärtar. Men man hör aldrig att det är oetiskt eller fel att köpa dessa arter.

Vill du ha papegojciklider och har tillräckligt stort akvarium för dem, så tycker jag du skall köpa det. De är jättetrevliga och sociala. Mycket nyfikna och fredliga fiskar 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-07-31 16:24
#3

Jag hade papegojciklider under en kort period i ett 375 litersakvarium. De fullständigt gick bärsärk och dödade eller försökte döda samtliga övriga invånare även de som var större än de själva. Jag hade dem kanske en månad innan de fick återgå till butiken. Säkerligen finns det individuella skillnader för det var sannolikt de aggressivaste fiskar jag haft och då har jag ändå haft en hel del ciklider som jack Dempsey, guldsöm mm

raichu
2018-07-31 18:04
#4

#2 Jag tycker att det är väldigt fel att köpa ballonger, inte fullt lika med slöjor men fortfarande.

Det är inte bra formade fiskar och har svårt att leva ett bra liv. Dessutom så är ju gojans mun helt åt helvete.

molam
2018-07-31 21:32
#5

#4 fast slöjor, och ballongmolly är inte heller bra formade

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

raichu
2018-07-31 21:34
#6

#5 Skrev jag något som kunde tyda på att jag anser att de är bra formade?

Annons:
Hageraset
2018-08-01 00:42
#7

Jag har papegojor och ser inga konstiga betéenden, de är pigga nyfikna och äter allt som alla andra fiskar gör, maskar, insekter, granulat, ärtor och räkor.

molam
2018-08-01 07:26
#8

#6 Citerat från #4

"Jag tycker att det är väldigt fel att köpa ballonger, inte fullt lika med slöjor men fortfarande."

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

raichu
2018-08-01 08:10
#9

#8 Vilket fortfarande betyder att jag anser att de inte har bra formade kroppar.

Varken slöjor eller ballonger har bra formade kroppar, det jag menade är bara att jag är mer emot att man köper ballonger än slöjor. Detta då jag är uppvuxen med slöjan, dock så skulle jag ju gärna se att även slöjan försvinner för gott.

molam
2018-08-01 08:23
#10

#9 MEn då bör du inte säga att det inte är lika illa, då det är lika illa, om inte värre, speciellt himmelskikarna, dom med ögon som sticker rätt ut och golfbollarna, Den vanlifa modellen är nog lika illa dom gojan, men dessa "avlade" typer är nog mycket mycket värre än gojan.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

raichu
2018-08-01 09:49
#11

#10 Det jag ju menade var att jag inte reagerar lika mycket på klassiska slöjor, andra varianter på slöjor som golfbollar och grövre anser jag är totalt uteslutet att man ska få köpa.

molam
2018-08-01 11:21
#12

#11 Vanliga slöjor är precis lika illa dom Gojjorna dock. Bara att gojjorna har sina munnar, men då väger slöjorna upp med sina Långa, tunga fenor, så båda dom är lika illa, extremversionerna är värre än gojjorna.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

raichu
2018-08-01 11:43
#13

Du verkar blanda ihop vad jag anser är illa och vad jag reagerar på samt hur starkt jag reagerar på det.

Till skillnad mot tex ballongmolly som skjuter åt det hållet den ska åt så gör inte slöjan det, faktum är att klassiska slöjor är bättre simmare än ballong mollys.

Det är enligt mig fortfarande till stor del fel att hålla klassiska slöjor, precis som med slöjfenor av så gott som all fisk.
Även short body (som ballong mollyn ingår i) är väldigt fel.

Enda fisken som jag okejat med stora fenor är betta splendens förutom när det kommer till odlingsformen dumbo ear eller om bröstfenorna på något sätt är påverkade, detta då kampfisken främst tar sig fram med bröstfenorna och hålls den rätt så kommer den inte att lida av det heller.

Slöjan (klassiska alltså) är så insyrad i akvaristiken att det inte är lönt att göra fullt lika stor sak av den som av tex ballong mollyn.

Annons:
[Maria-Gerbiler]
2018-08-01 17:54
#14

Tack så mycket för era svar!

Papegojciklider är verkligen på min önskelista.  Om jag uppfattade det rätt så får man se upp för de bråkigaste individerna, men många är trevliga och verkar må bra. :) Gillar speciellt fisken i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=_LAS7KgokjE&t=21s

Den verkar så intelligent och påminner om personligheten hos fiskarna som jag träffade.

[Maria-Gerbiler]
2018-08-01 18:04
#15

#2 Fin bild - är lite avundsjuk :P

Draken
2018-08-02 10:34
#16

#2 De har inga problem att simma och äta, mina äter och simmar precis lika bra som alla andra fiskar i karet. De lever länge och är sällan sjuka. De är tvärt om mycket tåliga fiskar, trots den deformerade kroppen och munnen.

#3 Då måste du ha haft otur, jag har haft Papegojor i många år, och har inte upplevt dem som att de har varit aggressiva mot andra fiskar. Visst har de tjaffsat sinsimellan, men aldrig att de har gett sig på andra.

Men å andra sidan, så är det ju fullt möjligt, det är ju lite omdiskuterat hur de har odlat fram papegojcikliderna, men det är med stor sannolikhet inblandat både Red Devil ciklid och citrinellum i dem, och det är mycket aggressiva fiskar.

#14 När/om du skall köpa  Papegojciklider, kolla hur de beter sig i butiken. Ta inte den/de individer som verkar hacka på de andra fiskarna.
Och tänk på storleken på akvariumet, de skall ha minst 300 liter 🙂

#15 De är jättesociala och nyfikna, så det är inga problem att knäppa kort på dem ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

hejkomochhjälpmig
2018-08-04 15:41
#17

Jag tycker personligen det är fel att odla på missbildningar (kvittar vilka arter det än handlar om) och tycker därför inte man bör stödja sådan odling. Bra odling/avel ska förbättra avkomman, inte försämra den.

Utöver det så kan jag bara tänka mig hur många yngel och ungdjur som sorteras bort ur kullarna på grund av ännu värre, oönskade missbildningar som naturligtvis dyker upp och gör de individerna livsodugliga eller oönskade, bara för att få fram de individerna som slutligen säljs i butik. 

Det finns så otroligt mycket annat att välja på så det är tråkigt att sådant här är eftertraktat istället för naturliga och hälsosamma arter, för det är ju efterfrågan som driver på denna typ av odling.

Om man ändå vill ha papegojciklider så kan det vara en idé att leta på begagnatmarknaden i stället för att köpa från butik. :)

[Maria-Gerbiler]
2018-08-05 09:50
#18

#17 Har såklart tittat mycket på blocket, men verkar inte finnas några som behöver omplaceras. 

Är det alltid fel att odla på missbildningar?  Och är det verkligen missbildningar? Om fisken verkar må bra så förstår inte varför det är fel. Snarare så tycker jag att den verkar ovanligt intelligent och uppskattar att vara med människor. Det andra som jag gillade var att fisken är svår att odla - dvs fiskarna kommer inte att föröka sig okontrollerat hos privatpersoner och därmed minskas inavel och annat oseriöst avlande (hur friska blir inavlade fiskar liksom). För det tredje gillade jag att den inte finns vilt, delvis för att det är taskigt att fånga in vilda fiskar och att det även kan leda till att arter blir otrotningshotade (Nemo och Doris från hitta Nemo är ett exempel).

raichu
2018-08-05 10:57
#19

#16 Vi verkar ha olika uppfattning om vad som är att simma bra, jämfört med fiskar som påfågelsciklid, kakadua, Neontetra och liknande så har de inte vidare bra styr på kroppen. De har ofta en helt okej simförmåga och tar sig fram utan alltför stora problem.

Så bara för att den kan äta med munnen så är det bra?

Låt oss då vara eniga om att vi är oeniga.

Dessutom så är många gojor mer eller mindre short body och att hålla short body är bara fel. I likhet med tex ballongmolly så är deras bröstfenor för stora för kroppen, om än inte i samma utsträckning.

#18 Punkt 3 för dig varför du gillar den är inte vidare relevant för många av arterna som finns i affärerna, de allra flesta är odlade.

Finns dessutom många arter som inte avlar sig i första läget, samtliga labyrintfiskar krävs det antingen väldigt speciella förhållanden som därmed hjälper ynglen eller att man aktivt odlar dessa.

Väldigt många arter är så pass svåra att odla så att du inte kommer lyckas i ett vanligt akvarium utan det krävs mer jobb än så.

[Maria-Gerbiler]
2018-08-05 11:49
#20

#19 Jo, absolut, förstår att många är odlade. Jag svarade mest på påståendet "naturliga och hälsosamma arter" för att påpeka att detta inte alltid är till fiskarnas fördel. Det verkar också vanligt att akvariefiskar ynglar av sig ( till exempel guppys) utan ägarnas vidare eftertanke. Borde man inte klaga på detta  också om man klagar på att "många yngel och ungdjur sorteras bort ur kullarna" hos papegojfiskar. Om det nu är så det vill säga.  Har fortfarande inte sett några bevis för att papegojfiskar oftare blir utsorterade än andra fiskar….. Vill dock verkligen veta, det är därför som jag startade tråden. :)

Annons:
raichu
2018-08-05 12:49
#21

#20 Det är väldigt få arter som faktiskt ynglar av sig på egenhand som tex Guppy.

När jag brukade springa in i Högdalens djurmagazin så berättade en av ägarna där att han odlat slöjstjärt (inte samma som gojan jag vet, men fortfarande förstörd fisk utefter hur jag ser på det) och han berättade att han aldrig sorterat bort så många deformerade yngel som hos slöjstjärten.

Nu är inte gojan min paradfisk direkt då jag ju inte ens tycker om de, men jag skulle inte alls ha några problem att kunna tänka mig att minst 5% blir bortsorterade medan om du drar upp en hel kull på tex Blå gurami så är det kanske max 1% i normalfallen.

Många (främst hanarna) är dessutom sterila pga korsningen som de kommer från.

Hos fiskar som tex Guppy så kan det absolut bli att man får sortera ut en del då deformeringar kan vara vanliga pga inaveln, men på så gott som alla andra arter så behövs det egentligen inte alls.

De enda arter jag anser att man inte ska hålla så att de kan yngla av sig är svårsålda arter som palett och zebra ciklid, de är så gott som omöjliga att bli av med.

Även stora ciklid arter som tex jaguarciklid och liknande är högst orekommenderat att som privatperson försöka dra upp mer är max 50 yngel på då det är få som ens kan ha de.

Nu är det bara utefter den bilden jag har vilken jag vet kan vara fel, dels för att jag inte kan vidare mycket om gojor och dels för att jag inte kan vidare mycket om avel.

molam
2018-08-05 12:51
#22

#20 Vill du ha gojjor tycker jag definitivt du ska köpa det, otroligt personlig fisk, söt som socker och har inga direkta problem med sina "missbildningar" =)

BAra du köper som naturliga (dom som är orangea) så tycker inte jag att du ska oroa dig för att det är oetiskt. dom äter bra, dom simmar bra, dom är friska, dom är sällskapliga och dom lever livet (läääääänge) =)

Men odlande biten, det är svårt att odla på dom då 98% av hanarna är sterila, men har du däremot en papegoja hona och en hane av en av dom typerna dom är korsade med, så är det otroligt lätt att odla på dom :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2018-08-07 09:35
#23

Jag har haft Papegojciklider i många år. Och de är bland de sundaste/friskaste (ur sjukdomssynpunkt) jag har haft i mina kar. De står emot de flesta sjukdomar. Har haft vita prick, sammetssjukan, inälvsproblem, Popeye i mina ciklidkar genom åren (har haft ciklider i 30 år), en enda gång har papegojorna drabbats, och det var min gamla hona som var 12 år gammal som blev sjuk och dog.

De  jag har i mitt stora kar nu, är köpta privat förutom en utav dem som är köpt i butik (den var intryckt i ett 60 liters kar med andra fiskar).

Den yngsta jag har är kring 3 år gammal, och de andra är kring 4-5 år gamla.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: