Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1922 ggr
Sasyzx
2018-07-30 19:12

Guppys

Hej! Det är såhär att jag fick ett akvarium på ungefär 54 liter förra månaden. Jag köpte pump, inredning, ett kranier, växter osv. Efter några dagar när pumpen fick vara igång ett tag så köpte vi våra första fiskar. Djuraffären visste storleken på vårt akvarium och sa att det skulle funka fint om jag köpte ungefär 5-6 guppys. Men jag började med 4 guppys första veckan från den djuraffären. Han sa att vi fick två honor och två hanar. Den ena hanen var gul och dog någon vecka efter, de andra fiskarna typ ”mobbade” honom hela tiden och han drog sig bara undan sen var han död en morgon när jag vaknade. Innan detta hände så åkte vi till en annan djuraffär och köpte två till Guppy honor och min sambo ville ha en Slöjstjärt. Allt har gått bra förutom att den gula fisken dog, men vi har bara fått ett enda yngel och det var igår. (Vad jag vet) De kanske har ätit upp de andra ynglen men guppysen beter sig väldigt konstigt och typ vakar eller vaktar ynglet..de är vid den hela tiden och när slöjstjärten kommer i närheten så åker guppysen i vägen för den så att den inte kan komma åt ynglet. Vi har växter som går ända upp till ytan och där uppe håller sig ynglet mest. På andra sidan akvariet så har vi andra växter och i mitten av akvariet har vi ett kranier (krokodil huvud). Men min fråga är nu..har vi för mycket fiskar i akvariet? Jag har bestämt mig för att köpa ett mycket större akvarie och ha detta endast som yngel akvarie typ. Men varför beter sig guppysen som de gör? Varför äter de inte upp ynglet? De skyddar verkligen sitt yngel….jag missade födseln så jag vet inte vem mamman är men nästan alla honor har blivit feta och jag tycker att de borde lägga en massa yngel nu då det har gått mer än en månad. Är det pga av att det är för trångt i akvariet? Har också en ganska stor pump som djuraffären använder. Har blått salt med aloe Vera, happy start och en gul flaska som jag inte minns namnet på nu men också är mot kranvatten osv. De får mat 2-3 ggr om dagen och jag har beställt medel till växterna och en slamsug som kommer i veckan. Köpte även en liten mal förra veckan som verkar trivas jätte bra. Tacksam för tips och svar :) Mvh Sara

Annons:
Sasyzx
2018-07-30 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Såhär såg det ut från början..

Sasyzx
2018-07-30 19:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Såhär ser det ut nu…

Sasyzx
2018-07-30 19:41
#3
Sasyzx
2018-07-30 19:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är ynglet, (den ser stor ut men den är inte det och nerifrån är den genomskinlig).

Mateoz
2018-07-30 19:44
#5

Hej! Kul att du hittat till akvarievärlden :). Tyvärr tror jag den främsta anledningen till att din Guppy dog är pga dålig vattenkvalite. Ditt akvarium är nystartat och har inte tillräckligt mycket bakterier för att bryta ned all biologiskt avfall. Man brukar rekommendera att starta med ett fåtal fiskar i början kanske 2-3 och mata sparsamt, kanske varannan dag och då lite i taget. Sen är slöjstjärten tyvärr för stor för ditt akvarium och bör omplaceras, samma sak med malen. Ett tips är att läsa på om fiskarter och deras behov innan köp, ett bra tips till det är zoopet. Läs också på om "nitrogen cycle" , vilket handlar om bakterier och hur organiskt material bryts ned. Det är jättebra att kunna och inte svårt att lära sig, det hjälper enormt att läsa på och förstå den. Lycka till!

[nevamisse]
2018-07-30 19:47
#6

Jag antar att det är slöjstjärten som ätit upp ynglen, en slöjstjärt behöver mycket större akvarium. Guppy brukar snabbt bli många utan att de äter upp varandra.

Annons:
Sasyzx
2018-07-30 19:53
#7

Ja jag tycker också att slöjstjärten bör ha ett större akvarium men de i djuraffären sa att han skulle passa bra här i … Ska köpa ett större akvarium då :) Tack snälla för snabba svar! :)

[nevamisse]
2018-07-30 20:13
#8

#7 Jag googlar alltid på fiskar jag är intresserad av innan jag åker och tittar i affären. Gjorde också några misstag i början, man ska alltid kolla upp själv, de i affärerna jobbar för att sälja och det kan bli väldigt fel.

Sasyzx
2018-07-30 21:03
#9

Okej ja precis :) Hur stort tycker ni att det nya akvariet ska vara? Ungefär 180 liter?

PeG
2018-07-30 22:45
#10

Djuraffärer har tyvärr ofta en väldigt generös uppfattning om vad som går och lämpligt. Tex är det vanligt att de rekommenderar gibbiceps som mal även i små akvarier och det är en fisk som kan bli 50-60cm lång dvs som behöver ett väldigt stort akvarium. 150-250 liter är en bra storlek på ett nybörjarakvarium. Mycket enklare att sköta om än ett litet, större möjligheter att välja fiskar som du faktiskt vill ha. Om du vill ha en enkel start så börja med mycket snabbväxande växter och väldigt få fiskar. Mata kanske varannan dag inledningsvis och öka sedan till lite mat en gång per dag. Skaffa tester för nitrit och nitrat för att hålla koll på vattenkvaliteten. Dropptester är bättre än stickor. Byt 25-30% av vattnet en gång per vecka och oftare om nitrit/nitrat inte är 0. Gör inte rent filtret eftersom du då tvättar bort nitrit omvandla de bakterier.

PeG
2018-07-30 22:46
#11

Guppys från butik är ofta klena och det är inte helt ovanligt att de dör relativt snabbt. De yngel som klarar sig brukar vara mer livskraftiga.

Sasyzx
2018-07-30 22:57
#12

Bra, då ska jag kolla upp med växterna och dropptestet :)! Tack för all info och att ni tar er tid :) Verkligen jätte snällt och roligt! Jag har tidigare sökt en massor och läst en del på internet och det ni säger hjälpte enormt mycket nu när jag fick svar på alla mina frågor. Jag känner mig mycket mer lättad nu och jag kommer att lägga upp en bild här så fort jag har fått hem det nya akvariet och när det är i sin ordning! :) Tack snälla allihopa! :)

raichu
2018-07-30 23:01
#13

1 Slöjstjärtar är kallvattenfiskar och gruppfiskar, för en grupp om 3 st (vilket man bör ha som minsta) så behöver du ett 250l. Man räknar nämligen 150l för första fisken och sedan adderar man 50l per extra fisk när det kommer till slöjor.

2 Det är nog som de andra säger angående guppyhanen, de är klena fiskar som ofta gått i mer eller mindre antibiotika vatten och har därmed ett klent immunförsvar som bäst.

3 Du matar alldeles för mycket, 1 gång om dagen räcker gott och väl.

4 Ni hade lagom vid 4 guppys. 😎

5 Flaskor kan du skippa då det främst är ett sätt för affärer att lura till sig mer pengar.

6 Om du bara ger sjutton i att göra rent bottnen nog utan tar typ 1/4 vid varannat vattenbyte så kommer dina växter att må prima.

#10 Varken nitrit eller nitrat kan vara på noll såvida du inte byter 100% exakt hela tiden, det finns alltid en ytterst liten mängd nitrit som ingår i nitrifikationscyklen.

Nitrat är heller inte lika skadligt så det behöver man inte vara lika petig med.

Annons:
Draken
2018-07-31 09:53
#14

Håller med alla övriga, förutom att Slöjstjärt bör ha ett akvarium på minst 300 liter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sasyzx
2018-08-27 14:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Hej igen! Förlåt för att det dröjde med uppdateringen.. Här är det nya akvariet iallafall och de verkar trivas :) Mvh Sara

Sasyzx
2018-08-27 14:43
#16

Ska skaffa mig betydligt fler växter så småningom så tror jag att det blir riktigt bra :)

Draken
2018-08-27 15:52
#17

Serfint ut, och kommer bli jättebra med mer växter :D

Hur stort blev det :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sasyzx
2018-08-27 15:55
#18

Tack :) det fick bli ett 200 liters..var svårt att få tag på större, men jag håller fortfarande utkik för det gör absolut ingenting med ett till akvarium :D Tycker detta är jätte roligt! :)

Draken
2018-08-27 16:09
#19

200 liter är mycket lättare att hålla rent och få bra vattenvärden i. Även betydligt bättre för slöjstjärtarna, fortfarande i minsta laget, men så länge du inte köper fler än de 2 du har, så borde det kunna fungera ett tag i varje fall.

Men Slöjstjärtar vill ju ha kallare vatten, du måste tänka på det också. Såg att du hade Neontetror eller om det är kardinaltetror, och de vill ju ha varmare.

Dessutom finns det risk att Slöjstjärtarna tuggar i sig tetrorna när de blir större.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sasyzx
2018-08-27 21:40
#20

Ajdå! Aja..hinner säkert få tag på ett annat akvarium till slöjisarna :) Tack för infon!

Annons:
Sasyzx
2018-09-04 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Har hon yngel i magen? För det verkar så..hon växer om den varje dag sen två veckor tillbaka. Känns som om ska föda ganska snart. Vad tror ni?

Draken
2018-09-04 18:21
#22

Jo, hon har yngel i magen :)  

Nu är bilden lite oskarp, men det ser ut som om hon  har ett tag kvar. När de närmar sig födsel, blir den svarta fläcken vid analen väldigt markerad (kolsvart ) och hon kommer bli nästan fyrkantig kring magen .

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sasyzx
2018-09-04 18:32
#23

Okej :) Hanarna är på henne o biter henne där bak hela tiden så hon får inte vara ifred..har planterat täta växter men de vill de andra fiskarna vara i istället.. Tycker du att jag ska låta det vara som det är eller flytta över henne eller någon av de andra fiskarna till det lilla akvariet så länge?

Draken
2018-09-05 09:05
#24

Hanarna brukar vara på även yngelstinna honor. Jag skulle låtit henne vara där hon är, mindre stress för honan och mindre risk att hon släpper ynglen för tidligt.

De brukar vara ganska duktiga på att hålla sig undan, om det finns tillräckligt med gömställen.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Sasyzx
2018-09-30 13:25
#25

Hon ser fortfarande lika dan ut…lite tjockare o svartare där bak..men hon borde fått sina yngel nu :(

Draken
2018-09-30 21:19
#26

Är hon som vanligt och inte ser ut att vara sjuk, så kan du lungt avvakta några dagar till.

Som skrivet tidigare, honorna blir nästan fyrkantiga när förlossninmgen börjar närma sig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: