Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 970 ggr
Fifill
2018-07-22 18:37

Apistogrammahona har blivit... en hane?!

Oooookaaaaaj…. Så något vääääldigt mysko har precis upptäckts i mitt ena akvarium… Viktiga Vilma har blivit… Viktiga… Vilmer? 🤦‍♂️ 

Hon har fått röd färg på rätt ställen, och ryggfenan har förlängts, så det är ganska tydligt vad som skett, men hallå!? 😮 Ska Apistogramma viejita II verkligen kunna byta kön?? 🤤

Ska försöka fota… honom? henne? hen? 🤔

Annons:
Draken
2018-07-22 20:25
#1

Har aldrig hört talas om att Viejita har bytt kön, 🤦‍♂️….Men man vet aldrig 😉

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
2018-07-22 23:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Här är ett par bilder på… Vilma-Vilmer. 🤦‍♂️

Ganska klockren apistohane, eller vad säger ni? 🤤 Men det är Viktiga Vilma! Galet… Här tror man att man kan fisk… 😟 (P.s Jag har varit på semester och tydligen missat förvandlingen totalt!)

raichu
2018-07-23 07:50
#3

Outvecklad hane, de som sålt den till dig har sålt fel.

Fifill
2018-07-23 10:37
#4

Fast jag har själv fött upp henne, hon är snart två och ett halvt år gammal, och hon har lekt flera gånger med en nu bortgången hane jag hade, med den klassiska "morsk-apisto-mamma"-dräkten, och har gått själv nästan ett år innan hon/hen började uppvisa denna förändring. 🤔 Hon var dessutom den dominanta individen i yngelkullen, så hon har inte behövt "gömma sig" för andra starkare hanar…

raichu
2018-07-23 11:01
#5

Är det samma fisk på båda bilderna?

Fifill
2018-07-23 11:37
#6

Ja, olika vinklar bara.

Ska leta reda på en äldre bild på henne, då hon fortfarande såg ut och betedde sig som en hona. Så himla mysko…

Annons:
Fifill
2018-07-23 11:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Här är ett par bilder på henne när hon nästan var ett år gammal.

raichu
2018-07-23 11:45
#8

I sådana fall så måste det ju vara så att vissa apistogramma arter uppenbarligen kan byta kön, vilket inte är något nytt inom fiskvärlden sett överlag.

Fifill
2018-07-23 11:49
#9

Nej, men jag hade aldrig hört talas om att denna underart skulle kunna göra det, och viejita II är ju inte direkt ovanlig inom hobbyn. Mycket intressant att se dock! Får se om Vilma-Vilmer fortsätter förändras ännu mer.

SO WEIRD! 🤤

PeG
2018-07-23 11:54
#10

Frågan ör också om det faktiskt är ett könsbyte dvs kan fisken leka i sin nya roll eller har den av någon anledning bytt teckning. Jag har haft svärdbärarhonor som vid högre ålder utvecklat ett svärd men har efter det inte fått lek på dem.

Fifill
2018-07-23 12:16
#11

Misstänker att Vilma-Vilmer inte skulle klara av att leka/få yngel efter sig nu, men det är en fråga som får gå obesvarad för jag har ingen avsikt att skaffa fler apistos(av denna art). 

Mycket intressant fenomen dock, undrar vad som triggar förvandlingen… 🤔

raichu
2018-07-23 12:23
#12

Dock så tycker jag att du borde pröva en lek nu, bara för att få svar.

Se det som en gärning i vetenskapens namn. 👍

Fifill
2018-07-23 12:24
#13

Men då måste jag ju köpa en ny hona…! 🧟‍♂️ Urgh, "i vetenskapens namn"… Var du tvungen att komma med det argumentet, det är ju ganska övertygande… 😕

Dags att googla lite och se vad som står om apisto-könsbyten. 🤓

Annons:
Fifill
2018-07-23 12:29
#14

Kort men intressant tråd om A cacatudoides-honor som bytt kön. Verkar variera från fisk till fisk om de kan fortsätta föröka sig efter "bytet".

Fifill
2018-07-23 12:35
#15

Ännu mer intressant tråd.

Fifill
2018-07-23 12:42
#16

Tydligen så är det vanligare i macmasteri-gruppen(där viejita II ingår, har jag för mig) att honor får förlängda fenor och han-färger, så enda sättet att bevisa riktigt könsbyte är mycket riktigt att försöka få yngel efter honan/hanen samt en hona som bevisligen fått yngel tidigare.

Vilket sätter stopp för mitt försök, för då måste jag skaffa både en ny hona och en ny hane, vilket jag inte kan(eller vill). Har redan apisto-yngel på uppväxt från en syster till Vilma-Vilmer, och de behöver den platsen i mina akvarium.

Jag nöjer mig med vetskapen att det absolut är möjligt, och tydligen inte fullt så ovanligt som jag trodde. ☝️

raichu
2018-07-23 13:00
#17

Well, verkar ju som att honor kan ändra kön helt och bli fertila hanar.

raichu
2018-07-23 13:03
#18

Varför måste du skaffa en ny hane i sådana fall?

Om din hona har blivit en hane så räcker det med en ny hona.

Du kan ju utföra experimentet efter att den här kullen kommit till nya hem (antar att du tänker sälja de ynglen vidare). 👍

Och ja, jag var tvungen att säga i vetenskapens namn.

Detta är ju något stort. 😎

Fifill
2018-07-23 13:30
#19

Fast jag måste tydligen ha en hona som lekt tidigare, med en "vanlig" hane, för att sedan kolla om hon även kan få yngel med Vilma-Vilmer… Enligt de trådar jag läst åtminstone. Beror kanske lite på hur noga man vill vara. 🤔

Fifill
2018-07-23 13:35
#20

Fast det är väldigt frestande att försöka…

Annons:
raichu
2018-07-23 13:45
#21

Ja, kör på! 👍

Att du ens tvekar! 😮

Fifill
2018-07-23 13:54
#22

Som sagt, platsbrist… Plus erfarenhet av bristande personkemi apistos emellan. 🤦‍♂️Inte så enkelt att släppa ned vilken fisk som helst hos dem, och Viktiga Vilma-Vilmer har alltid varit ganska dominant…

Om det inte skulle fungera så kan jag inte heller lämna tillbaka den inköpta honan, för butiken här i stan tar inte tillbaka fisk, och jag har ingen bil så jag kan inte åka till Sundsvall och lämna där heller.

Om jag hade någon som var beredd att komma och hämta henne ifall det inte skulle fungera så vore det kanske värt att pröva… 🤔

Lillyrod
2018-07-23 14:46
#23

Intressant. Jag har bara sett Svärdbärare byta kön förut så de var de enda jag visste om.

Upp till toppen
Annons: