Annons:
Etikettallmänt
Läst 1128 ggr
emelie.l
7/16/18, 12:43 PM

Har djuraffären fel?

Överallt på internet har jag läst att fjärilsciklider ska leva i par men på djuraffären hävdar dem att en hane behöver flera honor. Det var inte jag som pratade med tjejen på djuraffären men ska dit imorrn och vill vara säker på att jag har rätt innan jag säger emot… så har jag?

Annons:
molam
7/16/18, 1:34 PM
#1

Djuraffären har i vanlig ordning fel ;) Fjärilar är parlevande fiskar, köper man fler än 2 och 2 stycken parar ihop sig, då kommer dom ta död på resterande fjärilar =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Wijnja]
7/16/18, 2:12 PM
#2

Djuraffärer har alltid fel

Bjallstal
7/16/18, 9:47 PM
#3

Ungefär som när djuraffären lurade i min kompis idag, fast hon påpekade att hon är helt grön på detta, att hon kunde ha en regnbågshaj i sitt 112 med guppies.. tog två timmar sen var där bar två förskrämda guppysar kvar inne i rötterna. Den åker tillbaka imorgon och byts till neontetror

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

raichu
7/16/18, 9:54 PM
#4

#2 Alltid är att ta i, men man ska däremot inte lita på vad som säljs då det överlag är sälj eller okunnighets snack.

Rent tekniskt så är faktiskt fjärilscikliden gruppfisk även om de parar ut, har läst från ett par stycken som är ytterst vassa på Fjärilsciklid.

PeG
7/16/18, 11:06 PM
#5

Som Raichu säger så kan du ha flera fjärilsciklider men du behöver då ett STORT akvarium och det finns i alla fall ingen poäng med att ha en hanne och flera honor utöver att hannen får möjlighet att välja partner. För att ha mer är ett lekpar i samma akvarium behövs mycket gott om plats. Idealiskt skulle man för flera fiskarter börja med lite fler individer och så snart ett par bildats lämna tillbaks alla utom paret igen. Detta fungerar dock sällan i verkligheten. Jag tycker mig uppleva att kompetensen i flera affärer faktiskt ökat och jag har hört personal fråga om hur stort akvarium kunden har när de vill köpa ett par söta små påfågelciklider.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
emelie.l
7/16/18, 11:23 PM
#8

Tack för svar! Tycker att det är så sjukt dåligt att de på djuraffärerna nästan alltid har fel, vem som helst kan ta reda på svaren genom en enkel googling :(

raichu
7/16/18, 11:58 PM
#9

Dock så har inte heller djuraffären helt fel i sakfrågan heller, jag har personligen bevittnat en hane leka av 2 honor på samma gång i varsin de av akvariet.

Draken
7/17/18, 7:16 AM
#10

Fjärilscikliden är en parbildande fisk.

Jag har haft 1 hane och 3 honor i 150 liter, det gick åt skogen. Paret som bildades mobbade ut de andra honorna, och en ena blev ihjälslagen av honan i paret.

Så 1 hane och 1 hona rekomenderar jag att du har, såvida du inte har ett riktigt stort akvarium.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

emelie.l
7/17/18, 12:21 PM
#11

Hur är det med Mosaikgurami? Bör de hållas i par eller med flera honor?

molam
7/17/18, 12:28 PM
#12

#11 Delade åsikter, men jag säger par då det inte funkat bra att ha fler än 2 för mig med nästan nån Gurami.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Wijnja]
7/17/18, 12:35 PM
#13

Oftast har dem fel kunskap inom zoo branschen

Annons:
Qemm
7/22/18, 4:25 PM
#14

Till skillnad från internet där alla kan allt.

PeG
7/22/18, 6:15 PM
#15

Det är en massa kombinationer av fiskar som kan gå med specifika individer eller under specifika förutsättningar så att få andras personers erfarenheter alltid en bra idé. Sedan får man avgöra hur man vill göra själv.

[SonjaG]
7/22/18, 8:30 PM
#16

Därför är det mycket bra att själv läsa på innan man ger sej av till affären. Dom vill bara SÄLJA! Hur ofta har man inte hört: "det ska gå". Suck!

Lojs
7/23/18, 3:13 PM
#17

Just när det kommer till diskussionen om djuraffären. Jag brukar läsa på först och sedan kolla om det jag vill ha finns inne (gör det inte det så brukar det gå att beställa hem). Efter ett tag tycker jag man lär sig vilka i personalen som är kunniga och vilka som inte är det, det finns ju djuraffärer som har turen att ha riktigt duktiga akvarister i personalen. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
7/23/18, 4:52 PM
#18

Alla som jobbar i eller äger "djuraffärer" måste gå på utbildningar. Sen är det nog intresset hos personerna hur mycket som fastnar och vad som bara rinner av. 

Alla kan ju inte veta allting men det är strongt av de som kan säga att jag vet inte men jag ska höra med en kollega. Det är sådant som är ovanligt. 

Jag tycker jag råkat ut för mycket dryga kommentarer på sistone när man frågat något.

Hageraset
7/23/18, 4:56 PM
#19

Dock så har djuraffärer som specificierar i fisk ofta väldigt bra koll.

Upp till toppen
Annons: