Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 739 ggr
Ada_
7/14/18, 2:41 PM

Läckagenojan...

Har precis fått hem mitt tjusiga Lido 120, är jättepepp på att sätta igång men så himla nojig för läckor. Provfyller ni nya kar? Hur vanligt är det med läckande akvarium? Ja jag är sjåpig 😂

Annons:
PeG
7/14/18, 3:48 PM
#1

Så länge ett akvarium inte stått tomt en längre tid och silikonet torkat så skulle jag säga att det är mycket ovanligt med läckande akvarier. Jag brukar inte provfylla mina

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
kallepudas
7/14/18, 6:29 PM
#4

Väldigt ovanligt med läckande kar och det är först när dom stått tomma en längre tid och utsatts för väder & vind bland annat som dom kan börja läcka.

Mitt Juwel rio 180 började läcka men det var gammalt och det började småläcka. Några droppar i timmen så det var ju lätt att hinna med att tömma den innan man hade 180 liter vatten på golvet.

Att ett helt nytt kar ska läcka anser jag nästan obefintlig.

Har däremot sett massor med akvarium som är felplacerade och ramakvarium som till exempel står på frigolit. Sett juwel  kar stå på frigolit också vilket tvingar fram en läcka inom en snar framtid om man har otur.

Rätt placerat på riktig bänk som är avsedd för akvarium minimerar många risker.

Draken
7/15/18, 9:13 AM
#5

Håller med övriga här. Det är mycket ovanligt. Se till att karet är rätt placerat. på därtil ägnat bänk. Och att ddet inte har stått tomt i flera år så silikonet har torkat.

Mitt ena kar (300 liter) fick jag av maken när jag fyllde 20 ….Jag är 46 nu, så det har några år på nacken ;) Aldrig haft läckage, och det har stått tomt periodvis uppemot 4-5 månader :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ada_
7/15/18, 10:33 AM
#6

Tack alla, ni har lugnat mig en smula 😁 Akvariet är sprillans nytt och står på tillhörande möbel 👍

Annons:
Draken
7/16/18, 9:05 AM
#7

Då ska det definitivt inte vara någon fara :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: