Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1188 ggr
Fiskstim
2018-07-13 13:23

Nystartat akvarium- hjälp tolka värden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, har skaffat akvarium igen efter 25 års uppehåll. Jag är mest orolig för att vattenvärdena inte är tillräckligt bra så slänger upp en bild på senaste från i morse. Otroligt tacksam för hjälp/förklaring på hur jag ska läsa av/tolka detta. Är aquavital 6in1 jag använder. Har hällt i div ”nyttiga” preparat och väntat några v.

Annons:
PeG
2018-07-13 14:43
#1

Svårt att se på bilden men generellt så bör nitrit alltid vara 0. Generellt gäller att stickor som den du visar inte är helt pålitliga. Försök att använda ett vätskebaserat test.

Mateoz
2018-07-13 16:57
#2

Håller med ovanstående om att det är svårt att läsa av stickan på bilden. Det du bör ha koll på i början är ammonium/nitrit. Dem ska vara på noll för att vara säkert. Ph/kh osv behöver du oftast inte oroa dig över om du kör med de vanligaste typerna av fiskar, se bara till att dem är stabila. Som sagt är dropptest att föredra då dem oftast är mer exakta. Lycka till!

Draken
2018-07-14 10:18
#3

Håller med övriga.  Svårt att se på bilden, men jag litar iaf inte på stickor, blir ofta felvärden.

Köp hem dropptester.De är mer tillförlitliga. Jag brukar kolla Nitrit (No2), Nitrat (No3) och Ph. Dessa dropptester finns oftast hemma på akvariebutiken.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fiskstim
2018-07-19 21:07
#4

Tack för era åsikter, for googla fram ngt och beställa på nätet och använda de jag har tills vidare, nitrit var på noll och fiskarna verkar må bra jag städar och är noga med att inte ge för mkt mat också. Men att de var så opålitliga var ju ingen höjdare synd att de inte vet bättre i zoo/djuraffärerna bara men okunskap finns det gott om här i världen😏

Upp till toppen
Annons: