Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (14) Senaste inläggen Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden

Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Vattenvärden

PH och KH

2018-07-11 20:23 #0 av: Piala22

Jag har ett 260 liters växtkar med Malawi ciklider. Jag tillför CO2 och undrar lite över mina värden.
PH är 6,6 och KH är 9. Enl tabeller är detta inte optimalt så jag undrar hur jag ska göra för att få rätt balans?
Ska jag sänka mängden CO2 för att höja PH?

Anmäl
2018-07-11 21:04 #1 av: C.D

Lite lågt pH för Malawi men Malawi och växter brukar inte vara så optimalt

Anmäl
2018-07-12 12:45 #2 av: Rovfisk

Gör regelbundna vattenbyten och håll koll även på nitrit och nitrat. Malawi vill ju helst ha ett Ph på 7 och uppåt.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptiler och Autism

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl
2018-07-12 16:08 #3 av: Hageraset

Malawi vill ha ca 7.5 - 8.5 i pH för att det ska vara optimalt.

Anmäl
2018-07-12 19:54 #4 av: kallepudas

Jag är lite nyfiken på hur karet ser ut och vilka växter som finns där i. Malawi-ciklider gräver ju som tusan överallt så min tanke  är det ens nödvändigt att blåsa på med CO2 i ett sådant kar?

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.