Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 946 ggr
emelie.l
2018-07-08 15:26

Ciklider

Hej!

Jag ska göra en "make over" på mitt akvarium och har bestämt mig för att bl.a byta fiskar, vill prova något nytt. Jag har två stycken "Electric blue ram" (vet ej namnet på svenska, blå Fjärilsciklid?) påväg och  jag har läst om dem att de är de fredliga så länge de hålls i par men helst inte med andra par om det inte är en väldigt stor tank. Mitt akvarium är på 190 liter. Jag skulle även vilja skaffa ett vanligt Fjärilsciklid par, någon som har erfarenhet av dessa fiskar och vet om det skulle funka eller om det skulle bli bråk? 

Har även gått och blivit alldeles kär i apistogramma agassizii fire red (typ av regnbågsciklid). Har aldrig sett såna i butik, vet ni om de går att beställa i Sverige? Någon som har haft såna fiskar förut och vet om de skulle gå ihop med ett eller två par fjärilsciklider? Har hört att de kan vara lite aggressiva.

Annons:
Lillyrod
2018-07-08 16:18
#1

Jag har haft Apistogramma agassizii och de är ganska otrevliga haha. Jag skulle inte hålla dem med andra dvärgciklider. Karet behöver ha mycket gömställen så de kan komma undan från varandra. Båda könen är häftiga i humöret. 

Jag har haft både en hona som jagade ihjäl hanen när hon hade yngel och en hane som stressade sönder honan. De är väldigt vackra fiskar så de är ändå värda att ha.

Jag hade inte haft 2 par av dvärgciklider vilken sort det än är. Det är väldigt mycket fisk i en liten kropp och karet blir mycket mer harmoniskt med bara ett par. 

För en del har det funkat bra att ha två honor till hanen för vissa arter är sk haremsruvare. Jag tror att det gäller ute i naturen där det är långt mellan reviren och hanen kan fly när det hettar till 🙂

raichu
2018-07-08 18:58
#2

2 par fjärilar skulle jag satsa på, både läst om och har själv erfarenheten att hanen kan bli ganska aggro mot honan när det bara är ett par.

Då electric blue och vanlig är samma art så om du köper båda paren samtidigt (vilket jag rekommenderar) så kan det bli att den blå hanen tar vanliga honan och tvärtom. 🙂

emelie.l
2018-07-08 22:11
#3

Ok, tack för svar! Struntar i Agassizii och provar med två par av fjärilsciklider :) Hur är fjärilarna mot andra fiskar? Är de för stressiga för gourami?

Draken
2018-07-09 14:33
#4

Fjärilscikliderna är ganska fredliga av sig, det är sällan de bråkar med andra fiskar. Däremot kan det vara lite gruff sinsimellan, men ytterst sällan att det blir skador eller andra otrevligheter.

Men tänk också på att Fjärilscikliden (Microgeophagus ramirezi) är/har varit väldigt sönderavlad, så det kan vara svårt att få tag på sunda exemplar som lever längre än 3-4 månader.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-07-11 20:26
#5

Jag har intrycket att den bolivianska fjärilscikliden är mindre sönderavlad och den brukar vara möjlig att få tag på. Den är liknande men inte identisk i utseende. Det finns också några framodlade färgvarianter av den vanliga fjärilscikliden som tex electric blue men jag vet inte hur motståndskraftiga de är.

Draken
2018-07-12 12:42
#6

Bolivianerna är "friskare" och sundare än den "vanliga" fjärilscikliden. Jag tycker dessutom, personligen, att  Bolivianerna är snyggare 🤐

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
C.D
2018-07-16 08:07
#7

Hittade faktiskt vf fjärilar här på butiken

Upp till toppen
Annons: