Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1575 ggr
Majeas
2018-07-06 00:36

Skriva av mig

Känner att jag behöver få spy ur mig lite angående mitt Juwel Rio 180.
Fick massa problem med cyanoalger och valde att starta om allting. Tömde allting, all sand och tog bort innerfiltret. Köpte en helt ny 3D bakgrund och ett sprillans nytt Fluval 306 ytterfilter. Ville att växterna skulle överleva denna gången och la i substrat som skulle vara bra för dem. Så fort växterna kom i så blev hela akvariet fullt med alger, växterna har dött och får inte ens till en scape i det. Är så less på det så jag överväger att bara sälja det. Det har kostat bra mycket mer än vad det har smakat så att säga och ångrar att jag köpte det överhuvudtaget 😴

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Annons:
PeG
2018-07-06 08:26
#1

Tyvärr inte helt ovanligt vid start av nytt akvarium. Vill du ha tips inför nästa försök eller bara skriva av dig? Du har utrustningen och förutsättningarna för att lyckas.

Denarau
2018-07-08 17:09
#2

Du får inte lov att ge upp! Ibland möts man av motgångar, det kan man inte undvika. Du har ett fantastiskt kar med bra utrustning och jag antar att dina idéer och framtidsplaner för karet är ännu bättre. 

Du kan börja med att mörklägga akvariet helt under 3-4 dagars period. Häng ett lakan/täcke över för att få det helt mörkt. Algerna bör ha försvunnit efter det.

Vi finns här och stöttar dig. Skriv om det dyker upp fler funderingar eller problem

Majeas
2018-07-08 21:52
#3

Var väldigt bitter när jag skrev detta och har nu lugnat ner mig lite grann 😃
Fick till slut till någon form av scape med lite svart schiffer och lite grenar från någon rot. Köpt 4 plantor och ska se om dem överlever innan jag köper fler :P
Vet inte om jag är nöjd med scapen men det får vara för tillfället iaf (kunde inte lägga upp bild precis nu för telefonen hann dö).  Om plantorna klarar någon vecka nu utan att dö så kanske det blir någon fisk under semestern. Men jag vet inte riktigt vad jag vill ha för fisk. Lite större (inte bamsingar då) som är färgglada och trevliga hade varit roligt men får väl se vad det blir 😃

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Mateoz
2018-07-09 02:12
#4

Ge plantorna lite tid, det kan ta några veckor för dem att anpassa sig till sin nya miljö. Det är inte helt ovanligt att vissa tynar bort ett tag i början innan dem börjar växa. Lycka till!

Draken
2018-07-09 10:57
#5

Vad bra att du inte tänker ge upp :) Alla har vi våra motgångar, och tro mig, jag har varit (är delvis) i samma sits som du med akvarium som bara jävlas ;)

Mörklägg några dagar helt och se till att du har mycket snabbväxande som tar upp näringen så algerna inte kommer trivas :)

Kommer cyanon tillbaka eller om algerna iaf tar överhanden, gör som jag tänker göra.

Jag skall riva ut hela akvariumet, skrubba rötterna och koka sanden. Skall se om jag kan klara av att fixa några av växterna, annars ryker alla och jag köper nytt istället .

Och känner du att du behöver spy ur dig galla och få skriva av dig nåt mer, ös på bara. Vi finns här :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-07-09 12:00
#6

Och bry dig inte om att de växter du börjar med kanske inte är de du vill ha på lång sikt utan satsa på något villigt som växer snabbt. Själv har jag goda erfarenheter av vattenpest, Javaormbunke och olika ceratophyllum (hornsäv) vid uppstart av akvarium. Ofta går de att få gratis om du har vänner med akvarier eftersom de växer snabbt.

Annons:
Majeas
2018-07-09 19:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

#5 Ja, jag gjorde det nu när jag fick cyano att jag tömde allt, alla växterna rök, alla sand och kokade inredningen jag ville ha kvar. Köpte ny pump och i med ny sand och hela köret. Så nu hoppas jag att jag slipper cyanon för jag orkar inte göra om allt igen 😃

#6 Ja, jag började med dessa på bilden, 2 stycken Alternanthera reineckii 'Pink' och 2 stycken Bacopa 'Compact'. De behövde lite olika förutsättningar men det får vara så för tillfället. Här i närheten säljer dem väldigt lite växter så blir mest att köpa online eller av privatpersoner. :)

Så här blev iaf den lilla "scapen". Vet inte om jag är nöjd, men det får duga då jag inte vill rota i det mer jämt nu :P Alternanthera reineckii 'Pink' i bakgrunden och Bacopa 'Compact' i framkant. :) Ska även sätta någon Bubble Air Led i bakgrunden och se om det kanske blir lite roligare. Men kommer säkerligen göra om det massor med gånger igen då jag aldrig blir nöjd. Vill någon komma och pilla med det så är det bara att komma 😃

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Denarau
2018-07-10 08:39
#8

Wow! Verkligen vackert😍

Draken
2018-07-10 09:30
#9

Kommer bli jättebra det där, när det är klart :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Werifesteria
2018-07-10 18:40
#10

Supersnyggt!

Majeas
2018-07-10 21:22
#11

Tack så jättemycket! Hoppas att det fortsätter att hålla sig :D

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Lillyrod
2018-07-17 10:40
#12

Det ser jättefint ut. För att undvika algerna så gott det går så fyll på med mer växter. Det behöver inte se så vackert ut i början och man kan byta ut de man inte vill ha senare när karet är mer stabilt.

Kiselalger, de bruna som lägger sig över precis allting, lär du inte kunna undvika för de kommer nästan alltid i början. De försvinner igen efter ett tag eller med hjälp av snäckor och/eller otocinclus. Lycka till nu med karet!

Lojs
2018-07-23 15:16
#13

Det blev väldigt snyggt! Uppdatera gärna med bild när växterna vuxit till sig, kommer nog bli riktigt läckert!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: