Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 2254 ggr
Alina_March
6/25/18, 10:04 PM

Slö Kampfisk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Min kampis hane Alpha (Alfons) har dom senaste dagarna bara gömt sig på botten. Han har alltid varit väldigt aktiv och simmat runt så nu börjar jag bli lite orolig :/ Han bor i ett 57l kar med 5st neontetror, en Guppy hona som ska just flytta och ett kar med ca 15 Guppy yngel. Ja och så 9st Helena snäckor. Tog ut honom å satte han i en egen hink. Men vad ska jag göra nu?

Annons:
Draken
6/26/18, 10:47 AM
#1

Han ser inte alls ut att må bra. Stressad av de andra fiskarna, ålder, sjukdom …..Hur beter han sig nu när du har satt honom själv ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Alina_March
6/26/18, 1:17 PM
#2

Han bodde med fler fiskar än så i nån vecka och sedan då dom andra flyttade blev han sånhär :( Han ligger fortfarande på bottnen av hinken och brydde sig inte alls om maten idag :( Åldern vet jag inte för han kom från djuraffär och jag har haft honom sedan jag startade upp för några månader sedan.

PeG
6/26/18, 1:24 PM
#3

Att bo i en hink är förmodligen väldigt stressande det också. Jag skulle föreslå att flytta honom till akvariet och om någon verkar bråka med honom så flytta dem istället. Det finns dock inga fiskar i akvariet som borde stressa honom

Denna kommentar har tagits bort.
Alina_March
6/26/18, 3:36 PM
#5

Jag tror han blev lite deprimerad av att dom andra fiskarna flyttade men de vet man ju inte :/ Hade även ett vitt lager slem liknande på ytan så de blev att tvätta hela akvariet, håller på som bäst. Vad kan detta lager vara? Kändes som att vattnet inte syressatt sig lika bra :/ Guppy honan & ynglen samt 5 snäckor fick flytta in i ett annat kar nu så får vi se om detta hjälper. Hoppas nu detta hjälper, om inte så funderar jag på att skaffa ett 30l nanokar för bara honom!

PeG
6/26/18, 10:44 PM
#6

Det finns olika saker som kan ge en hinna på ytan som tex Egen erfarenhet Alger- oftast grönaktig hinna Fett från foder - oftast lite oljeaktig hinna Läst Gelatin från tex räkmix - vitaktig hinna Den försvinner oftast om du kan öka omblandningen vid ytan tex genom att rikta utblåset från pumpen. Alternativt kan du samla ihop den antingen genom att lägga tidningspapper på ytan som får suga upp den eller genom att samla ihop ytvattnet.

Annons:
Draken
6/27/18, 11:13 AM
#7

#5 Tror det är bästa lösningen, att låta honom få ett eget akvarium där bara han bor. Möjligen nån snäcka som städare.

Kampfiskhanarna bör gå själv.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Alina_March
6/27/18, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Ja det är försent nu, hittade honom död då jag kom hem! Min andra Kampfisk Leopold var försvunnen då jag börja titta i andra karet och även han var död. Har dessutom en Guppy hona som troligtvis har problem med simblåsan för hon simmar vertikalt :(

PeG
6/27/18, 8:06 PM
#9

Tråkigt att höra. Om man tappar flera fiskar samtidigt är det en bra anledning att dels se över alla vattenvärden och dels fundera över om något annat ändrats. Om inte avvakta en tid för att bekräfta att inte fler fiskar dör dvs att du inte fått in någon sjukdom/parasit eller något annat innan du fyller på med nya.

Denna kommentar har tagits bort.
Alina_March
6/27/18, 11:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Ja då har jag samma sak i alla 3 akvarium :/ Osannolikt men med min tur så vet man aldrig :( Tror dock att den andra kampfisken dog av ålder för han såg gammal ut redan då jag köpte honom. Alla andra fiskar verkar må bra än så länge men ska avvakta och se som du säger :) Jobbigt nu då Alpha var en av mina första fiskar och jag var väldigt fäst vid honom även mina vänner gillade honom mycket, han kommer att vara saknad i detta hus. 💔😢 Mina Finaste 😢💔

Alina_March
6/27/18, 11:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Leopold

PeG
6/28/18, 9:47 AM
#13

Förhoppningsvis och sannolikt som du säger så är det inget men det är trist om det skulle vara något och man fyller på med mer fisk. Om det är någon ändring i tex vattnet (störst risk med egen brunn) så kan det påverka alla karen samtidigt även om jag håller med att risken för en infektion i flera kar är osannolik.

Annons:
Alina_March
6/28/18, 1:50 PM
#14

Ja alla andra fiskar mår toppen än så länge, ingen som verkar sjuk. Tror dock att Leopold har varit död nån dag innan ja hittade honom och Alpha hade varit hängig ett tag. Det började i samband med den vita hinnan på vattnet. Andra fiskar blev också lite slöa i just det karet. Nå det är som det är nu då, jobbigt eftersom Alpha varit med mig sedan jag började med akvarium i Januari och Leopold var kärlek vid första ögonkastet!

Upp till toppen
Annons: