Annons:
Etikettallmänt
Läst 1697 ggr
[kristiansen_design]
6/23/18, 12:21 PM

Tips på fisk till 54L?

Hej. Skulle man möjligen kunna få lite tips på vad för fisk jag kan ha i mitt 54L? Det står helt stilla i hjärnkontoret och jag skulle vilja ha någon mindre variant, gärna stimfisk om det finns någon vettig? Sen skulle jag även vilja ha någon mindre L-mal om det finns? Tack på förhand och ha nu en fortsatt trevlig helg :)

Annons:
[kristiansen_design]
6/23/18, 12:42 PM
#1

Måste tillägga att tips på annat än stimfisk är också välkommet, så länge det är just fisk ;)

Galaxy86
6/23/18, 1:46 PM
#2

Neon tetra 😀

Pokemon hundar och konst

[SonjaG]
6/23/18, 2:13 PM
#3

Kolla på pseudomugli gertrudae. Jättefina!

Lojs
6/23/18, 6:34 PM
#4

L-malar finns tyvärr inte mindre varianter  som passar i 54l så vitt jag vet. 

Kanske du skulle gilla att ha någon av de mindre rasbororna, till exempel galaxy rasbora https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1225 eller dvärgrasbora https://www.seriouslyfish.com/species/boraras-maculatus/
Jag tycker de är himla söta i alla fall. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[kristiansen_design]
6/23/18, 10:24 PM
#5

#4 okej men finns det någon annan form av mal som skulle passa? Eller ska man ha någon snäcka istället? :) Kul att du nämner Danio margaritatus, satt precis och kikade på dom och insåg att dom är faktiskt riktigt fina och skulle nog kunna passa fint i ett 54L :) Ska kika med lokala butiken om det är något som dom brukar ha hemma eller om det är beställningsvara. :)

Lojs
6/23/18, 11:18 PM
#6

Hmm, neritinasnäckor är bra på alger, men de lägger ägg överallt som inte kläcks, det är ju lite störande… Otocinclus finns ju med som algätare, men de är rätt känsliga och i så fall får man ju kolla om de har samma krav som de andra fiskarna du väljer. Trooor ottosar är de enda algätande fiskarna som funkar i ett 54l i vuxen ålder. 

Jag hade personligen valt räkor plus rejält med växter.

Har du dock bara bra med växter, inte för många ljustimmar och inget solljus som läcker in så brukar inte alger bli ett problem när karet stabiliserat sig. Så jag tänker att du kan avvakta och se hur det funkar. 
Jag har ett 54l som visserligen har räkor just nu, men oavsett med eller utan räkor och trots solljus så blir det inga alger i det numera, det är så övervuxet med växter så de tar all näring som algerna hade velat ha.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Hageraset
6/23/18, 11:43 PM
#7

Kolglödstetror, apistogramma borelli kanske

[kristiansen_design]
6/24/18, 12:37 AM
#8

#6 har precis satt upp mörkläggande Plisségardiner från Ikea och det blev kolsvart inne :p (funkar sjukt bra) Så något solljus kommer det inte in :) Jo jag avvaktar med någon "putsare", behövs det inte så är det ju lönlöst att ha för mycket fisk, då har jag hellre 2st extra Danio margaritatus 😉 #7 apistogramma är riktigt fina faktiskt, fast jag är lite mer sugen på ett stim med Danio margaritatus. Jag personligen tycker det kan va rätt fint att ha bara en sorts fisk :)

[kristiansen_design]
6/24/18, 8:10 AM
#9

Det kommer bli en Betta/Kampfisk i burken :)

CorneliaAndersson
6/24/18, 8:15 PM
#10

#9 Hade inte kunnat göra ett bättre val själv ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Upp till toppen
Annons: