Annons:
Etikettfoder
Läst 1608 ggr
Tokyo
2018-06-20 14:11

Fiskmat under semester

Jag ska på semester i en vecka och har matblock som ska förse 8-10 fiskar (4-5 cm) med mat i ca 3 dagar. I akvariet har jag bara en Guldfisk på ungefär 15 cm och undrar hur det skulle gå om jag använde dessa block? Jag matar den vanligtvis varannan dag.

Annons:
PeG
2018-06-20 14:43
#1

En vecka klarar den bra utan mat. För längre perioder är min rekommendation att använda en foderautomat alternativt någon som kan komm och mata. Om du ber någon om hjälp som inte själv har erfarenhet av akvarier så kan det vara en bra idé att antingen väldigt tydligt visa alternativt förbereda maten i portionsförpackningar.

molam
2018-06-20 22:15
#2

Som ovan skriver klarar sig en fisk utan problem utan mat i en vecka =) Annars brukar det bästa (och säkraste) sättet vara astt be nån komma och mata kanske varannan dag då dessa foderblock, och foderautomater har en tendens är Fucka ur

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

PeG
2018-06-21 00:00
#3

Sedan jag började köra granulat i foderautomaten har jag inte haft några problem. Det kan vara lite svårt att få den att mata lagom mycket då skillnaden mellan lite och väldigt mycket mat är liten men om jag testkör några gånger så brukar det bli bra.

Draken
2018-06-24 11:58
#4

Ska jag vara borta längre än 7-8 dagar, så brukar jag anlita någon som kommer och matar ungefär varannan - var tredje dag. För en vecka klarar dem sig utan mat, det finns alltid något i akvariumet som de kan mumsa på :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
2018-06-24 13:42
#5

Den sk semestermaten, vita block som köps i zooaffären, ska man inte använda i akvariet. Det är stor risk att man kommer hem till ett gäng döda invånare. 

Antingen smälter de för fort eller är fiskarna där och pillar hela tiden så karet till slut är fullt med mat som gör vattenkvalitén urusel. 

En fiskvakt är att föredra för det kan ju hända andra saker. Doppvärmaren skenar eller läckage. En vecka klarar sig fiskarna utan mat men tillsyn kan vara bra ändå : )

Tokyo
2018-06-26 13:52
#6

Tack för all hjälp!

Annons:
Upp till toppen
Annons: