Annons:
Etikettövrigt
Läst 1345 ggr
Helén
2018-06-20 08:10

Diskus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade två Diskus men en dog. Nu vill jag gärna ha fler. Nu verkar den må bra med de andra fiskarna jag har. Scalare, fjärilscyklider o olika malar. Diskusen är störst i akvariet. Kan man skaffa fyra mindre diskusar eller vad är bra? Vill ju inte att den ska bli utmobbad. Eller är det bättre att bara ha en Diskus. Har läst att man ska skaffa många Diskus samtidigt. Så är risken stor att denna Diskus blir utanför om man skaffar flera nya?

Annons:
Draken
2018-06-20 09:42
#1

Diskus skall man helst ha för sig själva med endast väldigt lugna fiskar. Dessutom så kräver de lite större akvarium, hur stort är karet du har dem i = Eftersom du även har Scalarer och Fjärilsciklider tillsammans med dem, samt malar ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Helén
2018-06-20 13:14
#2

Okej. Nu har vi ett 260L men ska byta snart till 540L Nu verkar dom trivas tillsammans vad jag kan se. Så nu när vi bara har en Diskus tycker du det är bättre den får va själv med de andra? När man läser om det så ska man ju helst skaffa fem st samtidigt.

Draken
2018-06-24 11:20
#3

Diskus trivs inte att vara själv, de vill gärna ha sällskap av andra diskusar. Men nu när du bara har ett 260 liters, så kanske du skall avvakta med att köpa fler, tills du har fått tag på 540 liters.

Jag har sett och hört att man har Diskus med Scalarer, det kan fungera, om scalarena är lugna och inte av den aggressiva sorten (vissa scalarer kan vara riktigt elaka och bråkiga)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Helén
2018-06-25 20:31
#4

Okej, vi kommer byta akvarium nu på lördag till ett 540l Vår Diskus verkar må bra med scalarerna. Det är en av dom som verkar va lite ”kung” o ska visa att han bestämmer. Men tror inte diskusen mår dåligt av det, han simmar runt o verkar ha det bra och tar för sig när det är matdags. Vi får kanske skaffa några till diskusar då så han får några kompisar. 😊

Uwe
2018-06-25 21:09
#5

Hej Helen,

trevligt att det finns fler diskusälskare,

jag skulle aldrig ha diskusar och scalarer i samma akvarium.

2 anledningar:

1.) det finns stor risk att dina diskusar blir sjuka pga scalarer har nästan alltid parasiter och ormar ( nematoden ) 

2.) scalarer kommer stressar dina diskusar eftersom de är för hektisk och pga av stress kommer dina diskusar inte mar bra !!!!

Skulle du ändå  skaffa fler diskusar skulle jag tipsa :

köp inte för små diskusar och försök att ha ett ojämt  antal  dvs  5 eller 7 då minskar du risken att en blir mobbad.

Lycka till👍

Uwe

Helén
2018-06-25 21:52
#6

Okej, ja jag vet inte hur vi ska göra då. Vi har 6 st scalarer och 9 fjärilscyklider + olika malar och en stor Diskus. Kanske får bli att vi har kvar det som det är då. Inte skaffar fler diskusar. Det känns dom den diskusen vi har mår bra men hur ser man om den är stressad då? Man vill ju inte att den ska må dåligt, vilket jag inte tror den gör. Men jag kan inget om detta. Mitt första akvarium men sitter o läser o läser om fiskarna helatiden 🤗

Annons:
Upp till toppen
Annons: