Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 1006 ggr
[Räkan3000]
6/17/18, 5:24 PM

54L räk projekt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Holla! Nu när jag har fått hem ett beg 54L akvarium med sånt där tråkigt plastlock. Det va rätt skitigt när jag fick hem det, men efternågra liter rent vatten och ett rakblad så ser det aningen bättre ut. Nu ska det dit en svart sopsäck som får agera "bakgrund". Sen när jag får pengar så ska jag köpa lite nya saker som kan behövas, som filter, annan belysning då jag ogillar plastlocket och lite annat smått o gott som sten tex. Men min tanke är nu då att jag ska göra ett hem åt räkor. Det lutar på körsbärsräkor tror jag dom heter. (Rätta mig om jag har fel) Så nu några frågor: • Måste man ha lock eller täckglas eller håller dom sig i akvariet om det är öppet? • Går det att ha vanligt grus? (Följde med svart grus) • Vad för filter rekommenderar ni? (Innerfilter eller påhängsfilter) • Tips på växter och mossa?

Annons:
molam
6/17/18, 6:21 PM
#1

Svart grus kan vara döden för vissa invånare, särskilt räkor och snäckor verkar vara lite svag emot svart grus, sen beror det säkert mycket på vilken sort det är också, men jag personligen skulle inte våga ha svart grus till mina räkor =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Räkan3000]
6/17/18, 6:35 PM
#2

Varför döden?

[Räkan3000]
6/17/18, 6:54 PM
#3

Vad kan man ha istället för det svarta gruset då som är svart eller mörkbrunt?

molam
6/17/18, 8:43 PM
#4

Osäker på vilken sort det är, eller om deet gäller alla svarta grus och vet inte varför det innebär döden, men jag  vet folk som använt svart grus/sten som förlorat alla sina räkor och snäckor, tyvärr.
det finns rådasand (Heter det väl?) i 3 olika färgskalor, men tror ingen av dom är mörkbrun eller svart, mer rödbrun tror jag den mörkaste är.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Hageraset
6/17/18, 8:48 PM
#5

Varför inte använda soil. Det är ganska dyrt men eftersom det är 54 liter behövs inte så mycket.

Lillyrod
6/17/18, 8:59 PM
#6

Svart grus är ofta färgat. När färgen fäller ur kemikalier råkar invånarna illa ut. Det blir giftigt helt enkelt. 

Det finns svart grus som är naturligt men som sagt de flesta sorterna är färgade.

Annons:
Lojs
6/17/18, 9:38 PM
#7

Om du vill ha mörk botten till körsbär så hade jag valt en icke-aktiv soil, dvs en soil som inte sänker ph. Det är räksäkert och snyggt. Nackdelen som jag ser det är att soil dammar som tusan så fort man ska flytta växter så det blir mörk dimma så fort man rör något… 

Körsbärsräkornas art (neocaridina) finns i massa kul färger om du vill ha annat än de vanliga röda. Jag har i olika kar svarta, mörkblå, ljusblå och ljusgröna. :) Alla upplever jag som lättskötta och enkla att få avkommor av.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Räkan3000]
6/17/18, 10:00 PM
#8

Oj tack så mycket för alla svaren :) #7 Man får med andra ord se till att plantera rätt direkt (slutar alltid med att man vill flytta en växt) :p Jag har sett att dom finns i flera färger, men jag misstänker att man inte kan blanda dessa färger eller hur funkar det? Läst lite om diverse räkor att man inte ska blanda dom. Jag får kika på shrimps.se dom har mycket skoj till räkor :)

Lillyrod
6/17/18, 10:04 PM
#9

Om du blandar dem så förlorar de sina fina färger och återgår till slut till vildfärgen. Det gäller också om du inte sorterar ut de med dålig färg. 

Jag bryr mej inte om att sortera utan de får vara som de är  😃

Lojs
6/17/18, 10:09 PM
#10

#8 Jo, precis med växterna, jag bytte bort soilen, Jag hade snabbväxande växter som jag knep av och planterade tillbaka i sanden, blev ju hopplöst med Londondimma varenda gång. ;) 

Man kan ju blanda färgerna, men de korsar sig eftersom det är samma art och efter ett par generationer brukar man stå där med tråkiga färger och många räkor som är tillbaka på den ljusbruna/genomskinliga ursprungsfärgen. Jag har funderat på att korsa mina ljusblå och mörkblå om det skulle vara olika nyanser av samma gen, men inte vågat än så länge. =)

Åh, jag brukar beställa därifrån, de har så himla mycket kul!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Räkan3000]
6/17/18, 11:07 PM
#11

Okej, då var det som jag misstänkte när man blandar färgerna eller inte rensar ur. Det blir snabbt dyrt när man kikar på prylar, för helt plötsligt hittar man massor med saker som kan va bra att ha :p Filter kommer bli ett från shrimps.se som dom själva rekommenderade mig. Så nu blir det att sätta sig och rita upp en plan på hur man ska möblera där i och vart man ska plantera vilken växt, ja när jag kommit överens med mig själv vilka växter som ska va där i då vill säga :p Jag skulle dock va tacksam för växter som är lite högre att ha baktill i akvariet, om ni har några tips? :)

[Räkan3000]
6/17/18, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hittade ett par stenar idag som kommer väl till pass till detta projektet. Undra vad folket som gick förbi tänkte, när jag står och slänger ner sten i ryggsäcken ;)

Upp till toppen
Annons: