Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (11) Senaste inläggen

Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Nybörjarhörnan

Bolivianska fjärilsciklider

2018-06-14 07:12 #0 av: Bettysara89

Hej på er!

Två korta frågor:

1. Kan man ha bolivianska fjärilsciklider tillsammans med mosaikgurami? (240 liters akvarium)

2. Finns det något bra sätt att se skillnad på könen?

Anmäl
2018-06-14 13:35 #1 av: Hageraset

har inte haft fjärilsciklider men jag har palettciklider med guldgurami i mitt 170 liters so det borde ju funka Funderar

könen vet jag inte heller hur man skiljer åt men eftersom att de är ciklider så gissar jag på att hanen är lite större och mer färggrann, 

Anmäl
2018-06-14 14:10 #2 av: Taggeman

Här en artbeskrivning från Lexikon
https://akvariefisk.ifokus.se/discussions/550f2672ce12c4579700b561-boliviansk-fjarilsciklid

Är fiskarna inte vuxna så är det svårare att se skillnad.

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2018-06-14 14:16 #3 av: Hageraset

Anmäl
2018-06-14 22:12 #4 av: Bettysara89

Tack för svaren! Det verkar som om jag har 2 hanar så ska se om jag kan byta med någon eller köpa några honor och sen får de hoppa i 240 liters karet då :) just nu går de i ett karantänkar ;)

Anmäl
2018-06-14 22:38 #5 av: Taggeman

Det är bra att ha flera par som får bekanta sig med varandra då är det lättare att dom parar ihop sig.
Jag gillar den här fisken dom är fredliga mot andra fiskar o så är dom motståndskraftiga mot sjukdomar o lever länge.

><> ><> ><> ><> ><> (^I^)><> ><> ><> <>< <><

Anmäl
2018-06-15 12:53 #6 av: Rovfisk

Du har fått så många bra svar, så jag behöver inte upprepa det de andra säöger ;) Kan bara säga att jag håller med övriga :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Autism och Amerikanska bilar.

*Medarbetare på Leopardgecko

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.