Annons:
Etikettvilken-fisk
Läst 1428 ggr
Helén
2018-06-13 20:28

Vilken fisk, den verkar må dåligt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är detta för en fisk? Har ett akvarie med två såna och flera Platy. Alla verkar må bra utom en av den jag inte vet vad det är för sort. Den håller sig till botten men alla andra simmar runt och äter när det ges. Vet inte varför den mår dåligt :( om vattnet var dåligt tycker jag de andra fiskarna skulle visa detta också. Haft problem med nitrit nyligen men kört täta vattenbyte några dagar så värderna är okej nu och som jag skrev så mår de andra fiskarna bra. Åh vet inte vad jag ska göra nu, hatar o se att den troligtvis mår dåligt.

Annons:
Kaonashi
2018-06-13 22:26
#1

Det är en Fjärilsciklid, resten kan jag tyvärr inte svara på. Hoppas den mår bättre snart!

Helén
2018-06-13 22:43
#2

Tack så mycket!

molam
2018-06-14 00:22
#3

Du misstänkte väll simblåsan, annars kanske den är utmoobbad, men då brukar dom oftast gömma sig, inte hålla till på botten.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Helén
2018-06-14 14:28
#4

Men åh fy vad hemskt :( Vi ha ett annat akvarie, får testa o flytta över den och den andra fisken av samma sort dit. Se om det hjälper. Ska man lägga fiskarna i en påse med vatten från de akvariet de simmar i nu o sen fylla på med vattnet från de andra akvariet?

Hageraset
2018-06-14 15:44
#5

har du samma temperatur i akvarierna bör de inte behöva vänja sig så då är det bara att stoppa i de. fast har du olika temperaturer kan det vara bra att acklimatisera  de.

Hageraset
2018-06-14 15:49
#6

fast ifall den är sjuk är det ju riskabelt att sätta fisken i ett annat kar då de som bor där kan bli sjuka de med. du kan ju ta en balja (livsmedels godkänd) och fylla med akvarievatten där du kan placera de temporärt. om du har någon rot över elr liknande kan du stoppa ned den med så att de känner sig trygga. men du kommer få göra många vattenbyten ifall du inte har pump eller filter. bara ett förslag

Annons:
Helén
2018-06-14 16:32
#7

Tack för tips o svar. Har släppt i dom i det andra akvariet och den ”sjuka” har simmat in i ett hörn Medans den andra simmar runt o verka må bra. Funderar på om det bästa är att avliva den :( Vet inte alls vad de är med den men den mår ju inte bra iaf och jag pallar inte se att den mår dåligt.

Draken
2018-06-15 12:34
#8

Det är en Gul fjärilscikid, en hona. Den andra, är det samma kön eller är det en hane ?  Kan du ta en bild på den andra ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Helén
2018-06-15 21:10
#9

Tack. Vi har bara kvar den på bilden kvar nu för den är frisk o mår bra. Den andra avlivade vi tyvärr för den låg o flöt upp o ner och innan dess låg den på botten o knappt rörde sig. Vet inte vad det var för kön på den. Väldigt fina fiskar 🤗

raichu
2018-06-16 09:26
#10

Den på bilden är en hona.

Upp till toppen
Annons: