Annons:
Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1554 ggr
Hageraset
6/13/18, 12:00 PM

Hägerås akvarie-sås

Tjenare på er, i denna tråd kommer jag uppdatera och visa alla mina kar, ( 3st ) jag kommer fota fiskar växter och egentligen allt som händer i karen. 🙂

Var lite osäker på vilken kategori jag skulle lägga tråden.

Kommer uppdatera DIY filter tråden också senare.

Annons:
Hageraset
6/13/18, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vi börjar med det minsta. Det som jag trodde var 54 liter men som egentligen verkar vara 45. Karet är ganska fullt men har ett filter som tar 150 liter. Vattnet är kristallklart och ingen nitrit. :) I karet bor det: 4 otocinklus 10 guppys 10 kolglödstetror och så bor det en palett hane i karet temporärt då han blir mobbad av de andra paletterna. Han verkar må bra hittills vilket är skönt.

Hageraset
6/13/18, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Sen tar vi mellanlagret på 170 liter. Detta är det karet som står på paus och inget händer i det… Vet inte vad jag borde göra för att få det intressant och roligt igen. Här i bor det: 1 ensam siames (vill ha kamrater) 2 panda Cory's (vill också ha vänner) 2 metall Cory's (de med) 8 neontetror 5 svarta neontetror Ett guldgurami par Ett palett par Och ett Ancistrus par. Det är lite fullt men planerar på att göra mig av med paletterna och möjligtvis siamesen också. Fylla på med ett par Cory's. Tar gärna förslag på vad jag kan göra. :)

Hageraset
6/13/18, 12:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och till sist har vi 520 litern. Detta kar är lite udda från de andra då lysrören är bokstavligen rosa och tillsammans med bara brun inredning och bruna fiskar blir det lite tråkig färg. Ljuset är för dåligt för att växter ska överleva. Har testat med svärd planta och anubias men ingen mådde bra så flyttade de till de andra Karen. Ge gärna förslag på vad för ljusramper, ljusrör etc som är starka nog ( vitt/blått ljus ) Det är lite överfullt som vanligt men det är därför jag bygger en sump. Här huserar: 10 kongotetror 4 papegojor 2 multispinosa ciklider 8 channa gachua Och en liten gibbi. Jag är medveten om att karet är lite litet för in gibbi, men valde en liten bara för att se hur det var att ha en pleco. Kommer sälja den snart. Channorna vann jag på Örebro auktionen (det skulle vara 6st men när jag kom hem såg jag att det var 8st).

Hageraset
6/13/18, 12:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Panda Cory

Hageraset
6/13/18, 12:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Papegojor

Hageraset
6/13/18, 12:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Channa gachua

Annons:
Draken
6/15/18, 12:29 PM
#7

Följer så klart :D

Så kul att det är fler än jag som tycker om papegojcikliderna 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hageraset
6/15/18, 3:03 PM
#8

#7 de är ju supergulliga när de kommer fram och är nyfikna 😃

Draken
6/16/18, 9:49 AM
#9

#8 ja de är ju det. Har haft dem i flera år, och de är så personliga, särskillt när de blir äldre. Jag kan "klappa" mina äldsta och även "klia dem bakanför örat" De är inte det minsta rädd eller oroliga av sig. Så fort jag stoppar ner näven så kommer de i full karriär mot handen :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Hageraset
6/17/18, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag var iväg och provade mobiler och skor på Marieberg. Så jag gick in och kikade efter filtermedia på arken. Såg att de hade vattenpest som jag letat efter men aldrig hittat (konstigt nog) köpte även 3 metall pansarmalar till så att de jag hade inte skulle vara ensamma.

Hageraset
6/17/18, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Pansarmalarna

Hageraset
6/17/18, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12
Hageraset
6/17/18, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

.

Annons:
Hageraset
6/17/18, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

.

Hageraset
6/17/18, 7:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Har planterat hälften av vattenpesten och låtit hälften flyta då jag hört att de går bra båda vägarna

Hageraset
6/17/18, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här är en av de nya pansarmalarna, verkar ha eländiga fenor efter djuraffären.

Hageraset
6/17/18, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

De här växterna har jag hämtat ur Vättern då jag ville experimentera lite, såg att de var där i vattnet så jag tog dem och stoppade först ned dem i det lilla karet. Stoppade ner dem i 170 litern då de blev demolerade av snäckorna. Men nu ser det ut som att de börjar ta sig. :)

Lillyrod
6/17/18, 8:05 PM
#18

Det är roligt med växter man kan hitta här men troligen klarar de sig inte så länge i karet. Det är bra mycket varmare än vad det normalt är i våra sjöar och vattendrag.

Tänk också på att det är lätt att få med sig ovälkomna gäster när man tar växter ute. Parasiter och sjukdomar som våra akvariefiskar kanske inte klarar. 

Det var en fin växt så uppdatera gärna hur den klarar sig 🙂

Hageraset
6/17/18, 8:34 PM
#19

#18 det är ju det som är experimentet :) jag sköljde även av växten noga innan jag hade ner den i akvariet. Har inte märkt något underligt ännu. Har haft växten ca 2 veckor nu.

Hageraset
7/11/18, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Kom hem ifrån bra zoo i Örebro igår tillsammans med en liten elddtjärt och en polysperma, eldstjärten skulle gå i 520 litern men då den är för liten och kommer bli uppäten av channorna får den växa till sig lite i 170 litern.

Annons:
Hageraset
7/11/18, 3:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21
Draken
7/12/18, 12:39 PM
#22

Tror inte det är problem att låta den gå i 170 liter ett tag :) Tänk bara på att det kan bli uppätna snäckor om du har sånna i karet ;)

Den verkar vara jättefin i hull och färger :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: