Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 1483 ggr
[SonjaG]
6/5/18, 9:05 PM

Läckage

Elände! 

Upptäckte i kväll att mitt lilla kampfiskakvarium läcker. Vi har tryckt dit silikon tillfällig. Startat upp en plastback och fyllt upp med vatten. Satt i en liten pump och en liten värmare.

Nog är det väl bäst att låta det stå över natten innan han sätts i. Ska jag koppa in honom eller behövs det inte?Hälften hans eget vatten o resten färskt.

Annons:
Draken
6/5/18, 9:15 PM
#1

Jag tror du kan släppa ner honom utan nån längre inkoppning. Viktigaste är att temperaturen är den samma.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[SonjaG]
6/5/18, 9:17 PM
#2

Tack att du svarade. Är dom jättekänsliga? Blir lite orolig att det ska gå fel.

Backen är endast på 15l. Men det handlar väl om ett par dar så det bör väl gå?

Lizelda
6/5/18, 9:19 PM
#3

#2 Oroa dig inte för det utan flytta honom, gärna direkt om inte vattnet är skållhett eller iskallt. Även akvariesilikon är väl ordentligt giftigt innan det är härdat?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

[SonjaG]
6/5/18, 9:43 PM
#4

Är det? Vi har limmat på utsidan, bara över natten. Sen ska vi tömma helt i morrn och göra hela insidan.

Så dom är rätt tåliga då?

Draken
6/5/18, 10:00 PM
#5

Han klarar sig i backen i ett par tre dagar :) Kolla tempen bara, så den inte sjunker …/ eller stiger drastiskt. Byt gärna ut lite vatten ( kring en liter) dagligen, mata inte så mycket i backen :)

Akvariesilicon brukar härda på ett dygn ungefär :) Nä'r det är helt nylagd, så kan det innehålla giftiga ämnen, så vänta iaf ett dygn innan du släpper ner hopnom :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lizelda
6/5/18, 10:36 PM
#6

#5 Som jag förstår det så är siliconet i karet han går i nu?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Draken
6/6/18, 1:46 AM
#7

Kan vara jag som har misssförstått, men jag förstog det som att han var i en back just nu, i väntan på att hans ka skall siliconas på insidan också  ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[SonjaG]
6/6/18, 11:03 AM
#8

Han är kvar i sitt akvarium och läckan är tillfälligt lagad utanpå.  Det är helt torrt så det var effektivt silikon, 2 lager!

Jag har gjort i ordning backen med en del av hans vatten och nytt vatten. Väldigt varmt var det nu på morgonen. Får vara riktigt uppmärksam på det. Stänger av värmen så länge.

Vi har bestämt att skaffa ett nytt akvarium åt honom. Orkar inte hålla på o greja med detta. Det har vi gjort en gång innan. Det är meckigt och tar tid.  Då blir det ett nytt helt akvarium. Vem vet när nästa läcka kommer?

Men idag på nationaldagen går det inte, stopp i trafiken i mest hela stan. Tar det en vanlig vardag.

Det är nog bäst att han stannar i sitt akvarium tills dess det nya är inhandlat. Hur länge måste det gå innan jag kan sätta i honom däri? Kan jag bara flytta över sanden eller behöver jag skölja ur den?

Draken
6/6/18, 11:59 AM
#9

När du har köpt hans nya akvarium, så flytta över både pump, sand och inredning. Gör inte ren pumpen. Fyll på med vatten och släpp ner honom direkt (om tempen är ok). Mata sparsamt i 2-3 dagar :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[SonjaG]
6/6/18, 1:59 PM
#10

TACK! Så vattnet behöver jag inte spara och fylla på med?  Och skölja igenom sanden är det onödigt?

Draken
6/6/18, 5:23 PM
#11

Nej du behöver inte använda "gammalt" vatten om du inte rör pump eller sand.

De flesta goda bakterierna finns i filtret i pumpen och i sanden. Så du behöver inte skölja sanden heller :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[SonjaG]
6/6/18, 7:12 PM
#12

Toppen, tack så hemskt mycket för hjälpen!❤️

Draken
6/6/18, 10:13 PM
#13

Inga problem alls. Bara roligt att kunna hjälpa :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[SonjaG]
6/7/18, 8:47 PM
#14

En sista tjatig fråga: jag har ju skaffat ett helt nytt akvarium med filter, ramp, värmare. 

Jag har det gamla filtret igång nu i en hink. Fiskar är flyttade till backen.  Sanden väntar i en hink.

Hur ska jag göra i morrn när det nya karet ska startas? Ska jag ha både nytt och gammalt filter igång i början. Där finns ju godis i det gamla, kanske bra att ha.

Susedalens
6/8/18, 3:38 PM
#15

Det är ju i det gamla filtret som godiset sitter, så det är en bra ide att ha i det tills det nya är inkört. Sanden har ju också bra bakterier, men filtret är nog det där mest nyttiga bakterier finns.  Lycka till! 🙂

[SonjaG]
6/8/18, 5:45 PM
#16

Tack! Satte i bägge filtren och vilken fart det blev. Men inga fiskar ännu och jag har inte hunnit plantera än. Så det gör ju inget. Ett par  dar räcker väl med dubbla filter?

Kampfisken passade på att göra skumbo i  den lilla plastbacken! Vilken lite rackare. Han o malarna får flytta in i morrn.

Draken
6/9/18, 10:01 AM
#17

Om du inte vill ha båda filtren igång, så kan du ta ut filtermassan i det gamla filtret och krama ur allt gojs i det nya karet när nya filtret är igång :) Nya pumpen drar ju då in gojset från den gamla, och du slipper att det blir "hela havet stormar" i akvariumet ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[SonjaG]
6/9/18, 1:41 PM
#18

Toppen, så ska jag göra. Tackar för tipset.

[SonjaG]
6/12/18, 9:19 PM
#19

Nu har det gått 2-3 dar sen kampfisken fick flytta till sitt nya kar. Till att börja med var han som vanligt. Men idag verkar han väldigt stilla och hänger mest under ytan vid ett blad. Han verkar inte vilja äta, nosar bara lite försiktigt på maten. 

Har han trots allt tagit skada av flytten? Blir så ledsen…

Draken
6/13/18, 7:07 AM
#20

Har du kollat nitrit och temp ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[SonjaG]
6/13/18, 9:39 AM
#21

Temp ja, nitrit nej. Måste göra det!

!

[SonjaG]
6/13/18, 10:07 AM
#22

Både nitrit och temp är bra. Jag har dropptest.

Kan dom vara lite molokna första dagarna?

PeG
6/13/18, 3:02 PM
#23

Jag kan inte kampfiskar men har haft ciklider som tjurat en vecka för att jag tex återställt inredning som de flyttat runt. Med en av dem så var det en återkommande händelse eftersom vi hade olika uppfattning kring hur akvariet skulle se ut. Han var sur några dagar och sedan ägnade han ett par veckor med att flytta allting dit han ville. När jag sedan flyttade tillbaks sakerna igen så började processen om igen.

[SonjaG]
6/13/18, 6:00 PM
#24

Ånej! Jag ser ngt ljust/grått på ena sidan, precis under sidfenan vid gälen!

Kan han ha fått svamp, i så fall hur och varför? vad kan jag göra.?

Han rör sej lite mer nu än tidigare.

Det var en rolig berättelse, PeG. Vilka busar du har, men spännande liv blir det ju.

PeG
6/13/18, 9:57 PM
#25

Det var en påfågelciklid som ofta kan ha en stark personlighet. Har tyvärr inte tillräckligt stort för sådana nu.

Draken
6/15/18, 12:05 PM
#26

#23 Flowerhornen här hemma gör likadant. Han tjurar ihop alldeles om jag flyttar nåt som han tycker skall vara på ett helt annat ställe, han lyfter upp sakerna och simmar iväg med dem. Sen blänger han på mig och nafsar till mig om jag stoppar ner handen.

Vissa ciklider har den personligheten, men jag vet ionte hur det är med mindre fiskar. Däremot så har jag sett på olika ställen (främst i USA och Kina) att de "tränar" Kampfiskar. Det kanske är så att han är lite sur för att det inte ser ut som han tycker det skall se ut.

#24 Hur ser det ut ? Är det luddigt eller är det som "fält" ? en bild skulle underlätta om du har möjlighet att ta en, där man ser det gråa.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[SonjaG]
6/15/18, 12:52 PM
#27

Såg lite luddigt ut. Han var död i går morse. Sorgligt.

Annons:
Draken
6/16/18, 9:40 AM
#28

Beklagar :(

Var det luddigt, så var det förmodligen svamp.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[SonjaG]
6/16/18, 12:12 PM
#29

Att dom dör så snabbt av svamp, konstigt.

Draken
6/18/18, 8:59 AM
#30

Det kan ju vara att han var försvagad innan också, var han gammal ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[SonjaG]
6/18/18, 10:07 AM
#31

Nja, hur gammal är en gammal Kampfisk? Man vet ju inget om ålder på dem när man köper dem i butiken lr privat.

Han har bott här ca ett år. Innan var han pigg och i plastbunken han var i under tiden vi ställde i ordning nya karet, gjorde han skumbo och verkade hur pigg som helst.

Hur uppkommer svamp om det nu inte är en skada? Jag såg inget sånt på honom.

PeG
6/18/18, 1:04 PM
#32

Svamp är en infektion och sporer förekommer i vatten/luft mm. Att det blir en infektion hos en fisk kräver dels att smittan finns och att den av någon anledning får fäste. Tyvärr kan det ibland räcka med stark stress (som sätter ner immunförsvaret) och för fiskar är även det slem som många arter har på huden ett viktigt försvar. Det behöver alltså inte vara en synlig fysisk skada. Samma sak gäller för oss människor där dock svampinfektionernär ovanliga här i kalla och relativt torra norden.

[SonjaG]
6/18/18, 5:33 PM
#33

Men ska man kanske förklara det med att han fick flytta till nytt kar? Att det blev för mycket för honom. Det gick ju lugnt till och var inte en paniksituation, en väl förberedd flytt till tillfälligt boende och återflytt. Sorgligt hur som helst. 

Jag försökte göra allt efter givna tips och råd och eget omdöme.

Skulle det vara en risk att nu skaffa en ny Kampfisk till det karet nu?

PeG
6/19/18, 1:36 PM
#34

Kampfiskar är som sagt inte min huvudgrenar och jag har själv aldrig haft någon. Däremot är det inte mitt intryck att de skulle vara extra känsliga för varken stress eller vattenförhållanden. Det borde därmed betyda att det ska vara ok att köpa en ny Kampfisk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: