Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 995 ggr
Doodlemom
2018-06-05 15:48

Fjärilsciklidhane jagar hona

Mitt par av fjärilsciklider lekte för drygt en vecka sedan, rommen blev uppäten tre dygn senare. Hanen har sedan dess varit ilsken mot honan och jagar henne ständigt. Hon har tappat mycket färg men äter fortfarande, borde jag skaffa en till hona? Har läst att man på så sätt kan "utjämna" aggresionen. Akvariet är 180 l.

Annons:
Lizelda
2018-06-05 16:22
#1

Hurpass mycket växter och gömställen finns det?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

raichu
2018-06-05 16:42
#2

Jag brukar rekommendera att man har minst 2 par därför att då får man inte dessa problem med att hanen går efter honan utan han fokuserar då på det andra paret.

Draken
2018-06-05 18:20
#3

Växter och gömställen så hon kommer undan. Det kan vara så att han vill leka igen men hon vill inte, då blir han frustrerad och börjar jaga henne.

#2 Jag skulle inte vilja rekomendera 2 par, med mindre man har ett kar på minst 200 liter.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
2018-06-05 21:32
#4

Växter och gömställen är väldigt viktigt, som flesta ciklider kan bli rätt ilskna på sin partner ett tag efter lek om dom av nån anledning tappat rommen =)

#2 2 hanar av ciklider är precis som Rovfisk skrivit, inte att rekommendera i ett "Litet" akvarium, hellre då att man köper en hane och 2-3 honor om man är rädd att det ska bli krig =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Doodlemom
2018-06-05 23:07
#5

Okej tack för svar. Blir en hona till om det fortsätter så här. Det finns massor av ställen där hon kan komma undan och gömma sig men hon vill vara där det är öppet.

Upp till toppen
Annons: