Annons:
Etikettallmänt
Läst 985 ggr
NattaJ3
6/3/18, 10:45 PM

Black molly yngel - genomskinlig fena?

Hejsan! Jag är inte alls så erfaren med det här med akvarium. Jag har ett 52 l som jag haft i ca 6 månader nu. Började med 4 guppys, 2 platysar och 2 Black molly. Nu finns det även minst 10 Platy yngel, några Guppy yngel och två halvstora Black molly yngel. Känns som om det redan håller på att bli överbefolkat? Hur många fiskar är det egentligen optimalt att ha i ett akvarium i den storleken? Men nu till min verkliga fråga! Black molly yngelrnas fenor började tappa sin färg för ett par veckor sen och är nu nästan helt genomskinliga. Är det normalt eller är det något som inte stämmer?

Annons:
raichu
6/3/18, 10:59 PM
#1

Till att börja med så behöver både mollys och Platy större än 52l, båda behöver minst 100l och mollys behöver minst 200l. Detta då de är aktiva simmare som utan problem drar längden på ett 50l på någon sekund och då är utrymmet för litet.

Black molly är (om jag minns rätt) framodlad till att vara så svart och vissa yngel blir från början eller börjar gå om ursprunget som är mera gråfläckigt.

NattaJ3
6/3/18, 11:04 PM
#2

Oj! Absolut ingenting jag visste! Där jag köpte fiskarna sa dom att det funkade bra. Får defenitivt ta och kolla efter något större. Okej! Då behöver jag inte vara orolig över att de mår dåligt eller så :)

Draken
6/4/18, 7:01 AM
#3

Att de "tappar färgen" på fenorna är ganska vanligt, det beror helt på hur de är avlade och vad som finns bakom.

Men jag håller med ovanstående, du måste hitta större till både Platy och Molly.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
6/4/18, 12:07 PM
#4

Tyvärr vill många zoo butiker hellre sälja fiskar än ge råd om vad som faktiskt fungerar. Generellt är de därför inte en bra källa till information om vad som fungerar eller inte.

Upp till toppen
Annons: