Annons:
Etikettalger
Läst 1276 ggr
Alina_March
5/7/18, 7:32 PM

Tofsalger

Har lyckats få tofsalger i alla 3 akvarium. Hur utrotar jag dem lättast? Hört om salt, klorin, räkor & siamesiska algätare…..

Annons:
PeG
5/7/18, 8:02 PM
#1

Den enda av dessa som jag kört är siamesiska algätare. Det fungerade på de begränsade mängder tofsalger som jag hade i mitt akvarium.

PeG
5/7/18, 8:02 PM
#2

Den enda av dessa som jag kört är siamesiska algätare. Det fungerade på de begränsade mängder tofsalger som jag hade i mitt akvarium.

Draken
5/7/18, 9:41 PM
#3

Vad jag vet så finns det imnga räkor som tar tofsalger, möjligen nån snäcka, men det kan jag inte svara på.

Det enda "säkra kortet" för naturlig utrotning är att du sätter ner Siamesisk algätare. men det beror lite på vilken storlek du har på karen. Minst 150 liter rekomenderas

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Alina_March
5/13/18, 8:59 PM
#4

Någon som vet vilken snäcka som äter algerna? Dom har spridit sig till alla 3 kar nu :( Det är bara lite så ingen panik men de kommer ju att bli mer av dom om ja inte gör nåt åt saken!

PeG
5/14/18, 4:57 PM
#5

Om du bara har lite tofsalger så kan det vara tillräckligt att ta bort dem dvs beskära växter mm samtidigt som du försöker förbättra förhållandena för dina andra växter genom tex näring.

raichu
5/14/18, 10:38 PM
#6

Räkor äter tofsalger, men då de är mycket mindre än siamensis så är de inte lika effektiva. 😎

Annons:
Draken
5/20/18, 10:41 AM
#7

Är akvariumet mindre än 150 liter, så är ju räkor isf. det som gäller.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: