Annons:
Etikettalger
Läst 1207 ggr
Majeas
2018-05-03 16:39

Cyanoproblem

Hej! Har nu haft problem med cyanoalger i flera veckor i mitt Juwel Rio 180L.
Fått mörklägga akvariet 3 gånger. Minskat på maten och ljustimmarna & gör vattenbyte varje vecka. Allting har varit borta när jag tänt akvariet igen för att efter 1 vecka komma tillbaka igen. Överväger nu att stänga ner hela karet och  börja om från början. Skulle det hjälpa eller spelar det ingen roll? Har funderat på att plocka bort ett lysrör ur rampen då det är extremt starkt ljus. Har haft problem med det från dagen jag köpte det i princip och känns inte alls roligt med akvarium överhuvudtaget längre 😕

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Annons:
PeG
2018-05-03 17:27
#1

Att börja om kommer att göra det sämre. Minskad belysning och många snabbväxande växter är bästa sättet att komma tillrätta med alger.

Lillyrod
2018-05-03 17:31
#2

Cyano är jättejobbigt. Jag har själv slagits med det flera gånger. Jag har provat det mesta men det har nog slutat med att jag gjort en omstart till slut. 

Självklart måste man se över vad det är som orsakar den också för annars kommer det ju tillbaka hela tiden som du märkt. För mycket ljus, för mycket mat, stillastående vatten, fel ljus osv. Det finns mycket det kan bero på.

Om du inte vill starta om kan du pröva med att sänka ljustimmarna lite till. Gör lite större vattenbyten. Ta bort all cyano du ser och sug gärna upp den från botten med hävert. Släng hårt angripna växter och köp nya. Öka vattenflödet i karet om du kan. Cyano trivs allra bäst där vattnet står stilla. Lycka till med kriget. Även om det känns tufft så kommer du att vinna till slut 👍

#1 Cyano är inte en alg utan en bakterie så man får göra lite annorlunda med den : )

Majeas
2018-05-03 17:35
#3

#2
Tack för svar Lillyrod! Det är bara det akvariet som är angripet, den andra funkar det hur bra som helst med så funderar på att sänka ljustimmarna ännu mer som du säger eller prova att ta bort ett lysrör då det är så extremt ljust. Känns som ett evighetsgöra med denna cyanon 😴

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Lillyrod
2018-05-03 17:45
#4

Du kan testa med att ta bort lysröret och se vad som händer. Att plocka bort all cyano du ser manuellt och öka vattenflödet är det bästa du kan börja med.

Majeas
2018-05-03 17:55
#5

Hur ökar jag vattenflödet? Sitter en Juwel Bioflow som är fast i akvariet, men kanske kan ställa utblåset så det blir bättre :)

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Lillyrod
2018-05-03 17:58
#6

Jag har aldrig haft Juwelkar så jag vet inte hur de funkar men om det är särskilda ställen som cyanon sätter sig på och det går att rikta vattenströmmen så försök träffa de ställena eller rättare att vattnet strömmar över de ställena : )

Annons:
Galaxy86
2018-05-03 19:17
#7

Ja hade i början nen försvann. Men mina malar hjälpte mig.

Pokemon hundar och konst

Majeas
2018-05-03 19:39
#8

#6 Okej :) 
Filtret sitter fast med silikon och det sitter mycket brunt slem bakom så vi har funderat på att ta bort det och köpa ett ytterfilter istället för att kanske få ett mer jämt flöde i hela karet. Kollade även på cirkulationspump, får se hur det blir. Men nu lutar det åt att starta om, skaffa nya grejer och plocka bort ett lysrör. Får se hur det går :P

#7 Jo, hade också malar men det hjälpte inte, sen dog dem av algmedlet så har inga alls nu. Vill inte köpa fler med cyano i hela karet.

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Lillyrod
2018-05-03 20:06
#9

Algmedel hjälper oftast inte för någon typ av alger och inte för cyano eftersom det inte är en alg. Jag har också försökt med medel för cyano men både fiskar och snäckor mådde pyton av det så det blev snabbt stora vattenbyten för att få bort det igen. 

Algätare äter inte cyano men kan vifta omkring det om man har på botten och det gillar ju inte cyano : )

Majeas
2018-05-03 20:44
#10

Nej, bytte extremt mycket vatten efter att jag hällt i det och det märkes fort på fiskarna att det försvann ur vattnet. :) Lysröret är bara att glömma då det inte gick att tända när det ena var ur, det borde jag ju ha förstått 😃

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Draken
2018-05-04 09:41
#11

Jag hade problem med cyano i mitt hörnakvarium (Jueweel Trigon). Men jag fick det bara på sanden nere  vid botten. Jag tog bort all cyano jag såg manuellt, nmörklade ett par dygn och satte en cirkulationspump som var riktat så det blev cirkulation vid botten, cyanon försvann. och har inte sett till den sedan detta :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Majeas
2018-05-04 12:23
#12

#11 Ja, har mörklagt men kommit tillbaka så nu ska jag skaffa en cirkulationspump och flytta fiskarna till ett annat kar så jag kan pyssla ifred :)

Don't trust everything you see. Even salt looks like sugar.

Draken
2018-05-07 15:16
#13

Ta bort all cyano su ser manuellt innan du kopplar cirkulationspumpenj.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Mateoz
2018-05-12 08:21
#14

Började få lite cyano i mitt 63 liters för några veckor sen men lyckades snabbt och enkelt bli av med det. Det jag gjorde var att göra ganska stora vattenbyten varje vecka, ta bort så mycket av allt dött organiskt material som jag hittade (döda växtdelar mm)  och började dosera pmdd då jag läst att för låga näringsnivåer i vattnet kan orsaka cyano. Tog bort cyanon manuellt vid vattenbyterna och på ca 2 veckor var cyanon helt borta :).

Upp till toppen
Annons: