Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 737 ggr
Supercoolninja
4/26/18, 6:30 PM

Fortsätta eller tänka i ny banor...

Hej! 

Har ett bra tag försökt odla både Guppy och Platy utan vidare lycka. De flesta dör inom 2-4v pga magrar av och får krokiga ryggar, men de som överlever och kan ha levt i 1 år vägrar yngla av sig. Har inte fått ett enda yngel från fiskarna hemma utan honorna har ynglat nån vecka efter att jag köpt dem då dem redan va feta vid inköp. 

Är så trött på att hela tiden köpa nya fiskar som antingen dör eller så blir det inga yngel. Har kollat och Ph-värde ligger på 7,0 och alla övriga invånare i karen mår bra, är pigga, alerta och överlever. 

Det måste vara nånting jag gör med dessa stackars platys/guppys som blir fel eller så har jag en otrolig otur… eller kan det vara resterande invånare som stör dem? 

Vad hade ni gjort i mitt ställe? tips och råd? Sälja fiskarna och börja om med en annan sort? Lösa ut problemet och se om jag lyckas? Lägga ner o börja samla frimärken istället? Just nu känns det hopplöst, jag vill ju gärna odla fiskar men det känns hopplöst :/ 

Skriv gärna om det är något ni tänkt på eller reflekterat över, så kanske vi kan hitta en lösning på problemet :)

Annons:
PeG
4/26/18, 8:01 PM
#1

Guppy som man köper i butik är ofta relativt klena men brukar hinna yngla AC dig några gånger innan de ger upp. Om du haft några ett år och inte fått några yngel så är någonting fel. Det brukar vara svårt att undvika yngel från Guppy. Vad är nitrit värdet och använder du dropptester för att mäta? Du nämner att övriga invånare mår bra. Vad är det för några? Ge också gärna lite information om dina akvarier, temperatur mm

Supercoolninja
4/26/18, 8:10 PM
#2

#1 Nitrit har ja ingen koll på, det är det enda som inte är testat så jag har en liten misstanke där men då bör ju andra fiskarna oxå bli dåliga. Testar Ph-värde med dropptest. 

Jag har 3 Ancistrus, 1 Eldstjärt, 5 panda corydoras tillsammans med 2 Guppy och 4 Platy. Sen en hel drös med räkor och snäckor. 

Vet inte vad för info du söker riktigt, men temp ligger på 25,5-26. Har sand som bottenmaterial, mycket växter, några rötter och stenar. En väl fungerande pump som ger lite ytrörelse. Karet är 120L (ja, ja vet att de är lite litet för eldstjärten och ev. ancistrusarna men ja har ett till 120L Som jag ska dela upp ancistrusarna i iaf)

Lillyrod
4/26/18, 8:19 PM
#3

Det är förmodligen Eldstjärten som ligger bakom problemen. Den lär ta både yngel och när den blir lite större även räkorna. 

Om ett litet tag kommer den att ge dig ännu mer problem tyvärr.

Läs gärna lite om den. Alla fiskarter som blir understrukna är klickbara och man hamnar i lexikonet på respektive fisk 🙂

PeG
4/26/18, 8:23 PM
#4

att övriga fiskar mår bra betyder sannolikt att nitrithalten inte är väldigt hög men eftersom Guppy från butik kan vara väldigt känsliga så kan de stryka med av halter som inte har lika stor effekt på de andra fiskarna.

Supercoolninja
4/26/18, 8:28 PM
#5

#3 Har haft denna Eldstjärt i 3år, hon är faktiskt väldigt tam och räkbäbisar finns i överflöd :O Har haft några enstaka yngel som föddes när honorna flyttat hit, som jag beskrev i första inlägget, och dom har varit helt frisimmande och kanske på sin höjd 1 cm stora. Dom kan ha funnits i typ 2-3 mån o sen bara försvinner dom och jag tror inte eldstjärten tar som när dom är så "stora". 

#4 Ja absolut! Men det är konstigt att dem som överlever endå inte ynglar av sig… :/

Rafflan
4/27/18, 1:00 AM
#6

Ta med ett vattenprov till din djurbutik och be dem köra det så alla värden är bra, kolla så pumpen funkar så den ska och att det är rätt temperatur i akvariet.
Vad matar du med och hur ofta?

Min uppfattning är att Platy är svårdödade, dock tog det 2-3 månader innan mina Platy började yngla av sig, men nu har jag massor med yngel xD
Guppy är en ganska hårt avlad fisk vilket gör dem lätt sjuka och väldigt känsliga, har du provat endler Guppy? dem är friskare enligt min uppfattning :)

Annons:
Supercoolninja
4/27/18, 7:12 AM
#7

#6 Bra idé! Tack för tips! :) Pumpen fungerar bra och tempen är lagom. Matar med flingfoder 6dagar i veckan, artemia/mygglarver/cyklops (olika varje gång) 1 gång i veckan och granulat som sjunker till botten en dag i veckan. Sen får ju ancistrusarna maltabletter och grönsaker då och då. 

Har inte provat endler :)

Draken
4/27/18, 5:37 PM
#8

Guppy kan även ta sina nyfödda yngel, men det är mer sällan. Platyn däremot mumsar gärna i sig både sina egna och andras yngel.

Eldstjärten kan nog ta en och annan den med.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: