Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 710 ggr
Evelina.J
2018-04-26 03:24

Hjälp Nybörjare

Jag har köpt ett 65 L akvarium. Har googlat och försökt hitta någon bra sida med fakta om olika fiskar för att hitta några bra nybörjare fiskar som kan trivas tillsammans och i den storleken på akvarium. Men hittar inget bra.. Har ni några tips eller kan tipsa om någon sida?

Annons:
PeG
2018-04-26 07:15
#1

Enklast är förmodligen ett akvarium med många snabbväxande växter, några små levandefödare som tex guppy/endlers. Kanske någon räka eller snäcka som komplement. När det fungerar kan du eventuellt lägga till ytterligare någon liten fisk om inte antalet levandefödare rånförsök högt. De kan lätt bli många.

PeG
2018-04-26 07:15
#2

Enklast är förmodligen ett akvarium med många snabbväxande växter, några små levandefödare som tex guppy/endlers. Kanske någon räka eller snäcka som komplement. När det fungerar kan du eventuellt lägga till ytterligare någon liten fisk om inte antalet levandefödare rånförsök högt. De kan lätt bli många.

Mysisa
2018-04-26 10:07
#3

Jag som är Kampfisk nörd skulle säga att du har ett perfekt akvarium för en ensam hane, lite fina snäckor och massor av växter och rötter

minavitas.wix.com/kennel

Lojs
2018-04-26 10:12
#4

Tycker du har fått jättebra tips!
Jag vill bara tillägga att det är viktigt att det inte flyttar in så många fiskar på en gång i ett nystartat kar, då är det lätt att det blir nitrit i karet och sjukdom/fiskdöd.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

molam
2018-04-26 13:54
#5

Du har fått rätt bra tips redan, men vill bara säga att Guppy, som är en perfekt nybörjarfisk, är tyvärr även en väldigt "dålig" fisk nu, speciellt om du köper från djuraffären, som kommer antagligen inte bli långlivade, deras avkommor kommer däremot bli mycket bättre! ^^

Tänkte så du inte skaffar Guppys och oroar dig för att du har gjort fel om dom somnar in efter en kort tid =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Evelina.J
2018-04-26 19:06
#6

Hur många fiska skulle vara lagom att börja med? Och finns det några växter eller någon miljö som Guppy trivs bäst i?

Annons:
molam
2018-04-26 19:40
#7

2-4 Brukar vara ett bra antal att börja med, om jag ska ha Guppy som ska bajsa in karet så brukar jag ta en hane och 2 honor, växter dom trivs bäst med kan jag tyvärr inte svara på =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

PeG
2018-04-26 20:20
#8

Börja med växter som växer snabbt. För att ge skydd till yngel så kanske någon mossa. Några exempel kan vara vattenpest, hornsärv, vattenormbunke och javamossa. Snabbväxande växter tar upp mycket näring och minskar därmed algtillväxten. När akvariet så småningom är i balans så kan du börja lägga till mer långsamtväxande växter och kanske rensa bort en del av de snabbväxande om du behöver utrymme.

Evelina.J
2018-04-27 00:12
#9

Hur vet man när akvariet är i balans? Och vad innebär de typ. Sen har jag en annan fråga. Jag fick med sand till akvarumet jag köpte, hon sa ett den behövdes rengöras med fattar inte hur det ska gå till utan att all sand åker ner i avloppet 😅. Ställer en massa frågor 😅. Fått de här med akvarium på skallen 😅.

PeG
2018-04-27 07:05
#10

Det är bra att fråga när man inte vet. All sand behöver inte rengöras tex Julas blästersand som många använder behöver inte rengöras. För att rengöra sand så häll ner den i en behållare dom tex ett tomt akvarium. Fyll på med vatten, rör runt med handen i sanden, ta sedan ut det smutsiga vattnet. Upprepa tills vattnet inte längre blir väldigt smutsigt. Ett akvarium i balans får dels inte så mycket alger vilket är vanligt i nystartade akvarier och dessutom har det stabila vattenvärden som tex nitrit och nitrat vilket du kan mäta med tester från butik. Använd dropptester istället för stickor då de är mycket bättre.

Evelina.J
2018-04-27 12:18
#11

Ska man vänta med att släppa i fisk tills det är i balans eller kan man släppa ner dom direkt?

Lojs
2018-04-27 14:34
#12

#11 Inget händer i karet innan fiskarna kommit i, så de kan man släppa i så snart temperaturen stabiliserat sig. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Evelina.J
2018-04-27 17:23
#13

Okej. Hur varmt ska man ha i vattnet? Och hur ädet med pH värde i vattnet till Guppy?

Annons:
Upp till toppen
Annons: