Annons:
Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1312 ggr
Sheelas
2018-04-24 17:31

Vad har ni för filter i räkkar?

Hej
Jag är på väg att starta upp ett 60 liters kar för räkor och några riktigt små fiskar (med många bra gömställen för räklingar att gömma sig givetvis).
Så nu när jag kikar på lösningar för filter blir jag lite nyfiken på hur ni andra löst det i räkkar. Stora som små.
Vore kul om någon ville dela med sig av sina lösningar och tankar 🙂

Jag lurar på om det kan räcka med ett ytterfilter för ett mycket större kar från Eheim?

Jag upplever många innerfilter som lite svårare att räksäkra utan problem som att de lätt slammar igen av tex en nylonstrumpa som lösning som jag testat tidigare. Många andra som är anpassade är för nanokar och räkor är för små för detta.

Så ett ordentligt ytterfilter, vad tror ni om det? Räcker det?

Mvh Josefin

Annons:
PeG
2018-04-24 19:25
#1

Det finns ingen anledning till att ett ytterfilter skulle vara sämre än ett innerfilrer så det borde inte vara något problem. Om dungar bara räkor så blir belastningen på filtret ganska låg även om du har många räkor.

Sheelas
2018-04-24 21:43
#2

Precis, men det blir ju lite småfisk också :)

Mateoz
2018-04-24 22:14
#3

Ett ordentligt ytterfilter skulle funka bra sålänge det inte blir allt för strömt i akvariet, samt att du måste täcka insuget med något t.ex en nylonstrumpa, filtersvamp. Räkor och småfisk har inte någon stor biologisk belastning vilket betyder att ytterfiltret inte skulle ha det minsta lilla problem med att sköta den biologiska, mekaniska eller kemiska (om du använder det)  filtreringen sålänge du har bra filtermedia i. Du kan däremot också köra med ett mindre filter utan några problem. T.ex filtersvamp inkopplat till en luftpump är ett väldigt effektivt och billigt filter, passar räkor jättebra då filtersvampen är tillgänglig för att biofilm osv ska växa på som räkor kan äta ur vilket är en jättebra källa till mat. Ett hang on the back filter är också ett populärt filter framför allt i andra delar av världen, se bara till att täcka insuget där också med en filtersvamp. Själv har jag kört luftdrivet svampfilter, andra innerfilter och de flesta har funkat bra. Ett tips till ett bra räksäkert litet innerfilter är aquael pat mini.

raichu
2018-04-24 22:21
#4

Inget filter alls i 4 av 5 akvarier här. 😎

Mycket växter, få vattenbyten och låg belastning så behövs inte filter såvida rummet är runt 20 grader, förutsatt att du inte råkar ha fisk som vill ha 25 grader för att må bra eller så. 🙂

Sheelas
2018-05-11 23:41
#5

Det skulle jag inte våga ;)

Men häftigt! 😃

Sheelas
2018-05-12 00:07
#6

Tack Mateo för ett mycket informativt svar!

Har gått i tankarna på vissa delar. Har redan  filter som förhoppningsvis passar insuget. Vill verkligen inte ha räklingar i pumpen den här gången. Nu vill jag göra det ordentligt 😃

Annons:
Draken
2018-05-12 10:02
#7

Har räkor i 112 litern. Vanligt eheim pickup, men har en nylonstrumpa över insuget så räkorna inte sugs in :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: