Annons:
Etikettallmänt
Läst 548 ggr
Alkekung
4/23/18, 4:47 PM

Oinbjudna snäckor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Jag är helt ny i den här chatten och har precis börjat med mitt första akvarium. Fiskarna mår bra och har det bra, men idag märkte jag någonting skumt. Jag hittar överallt i hala akvariumet små baby snäckor! Jag har aldrig sätt dom förut och har absolut inte köpt dom. Är det någon som vet vad jag ska göra eller var dom kom ifrån?! Ska jag låta dom växa upp i ett annat akvarium eller göra mig av med dom. Hur gör man det i sådana fall? Jag undrar även om det kanske är ohyra och skadar mina fiskar. Hjälp!

Annons:
LinusG
4/23/18, 5:05 PM
#1

Det enda jag vet är att du snart kommer att ha 10 000 000 av dem. Tror inte att de gör någon skada men jag tycker inte de är så fina så brukar plocka bort dem.  om någon vet hur man blir kvitt dem helt får ni gärna skriva

Äppelsnäckan
4/23/18, 6:48 PM
#2

Så kallad kanelbullesnäcka är det du har, jag orkar inte ens bry mig om mina. De äter alger, så någon skada gör de absolut inte.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

usvead
4/24/18, 6:37 AM
#3

Skivsnäcka, även kallad "kanelbulle". De följer ofta med växter och äter alger. Det låter brutalt måhända men blir de för många kläm sönder de, vissa fiskar äter upp "moset".

Snäcklexikonet har uppdaterats, här finns mycket matnyttigt och finfina bilder.

Galaxy86
4/24/18, 7:26 AM
#4

Har såna med. Men nu verkar de har försvunnit 🤔

Pokemon hundar och konst

Lojs
4/25/18, 4:28 PM
#5

Jag låter mina vara, de gör ingen skada, käkar lite matrester som kanske fiskarna missar, möjligtvis att man tycker de är fula. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

PeG
4/25/18, 10:53 PM
#6

Jag har haft dem men fiskarna verkar äta dem så de är inte så många längre. Antalet beror på tillgången till mat. De gör nytta och ingen skada. Mig stör de inte så länge de inre förekommer i stora mängder och då är förmodligen matningen för frikostig

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: