Annons:
Etikettallmänt
Läst 625 ggr
Mache
2018-04-22 16:04

Fredliga fiskar med guppy?

Tjena! Har 9 guppys (3hanar, 6 honor) i ett 96liters kar. Skulle vilja ha någon/några fiskar som sticker ut lite? Förslag? Utan problem med att dem blir osams eller så. Gärna någon speciell (inte Platy, tetra).

Annons:
raichu
2018-04-22 18:23
#1

Kanske någon dvärgciklid ur Apistogramma släktet som tex borelli?

Äppelsnäckan
2018-04-22 18:30
#2

Galaxyrasbora eller kopparbarb kanske?

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Mache
2018-04-22 18:38
#3

oj, Borelli var verkligen jätte fina. 

Hur ska jag ha dem? 1 hane och 2 honor?

Pris på dessa?

PeG
2018-04-22 18:46
#4

En hanne och i 96 liter kanske två honor om du inreder så att akvariet innehåller mer än ett revir och gömställen. Ibland blir honorna lite griniga på varandra. Standardvarianten kostar sannolikt 70-80kr i butik. Den finns från de stora uppfödarna och brukar gå att få butikerna att ta in. Det finns också någon färgvariant som jag tror kallad opal som sannolikt är lite dyrare.

Lillyrod
2018-04-22 18:50
#5

Jag skulle inte släppa ner 3 apistogramma i ett 96-liters kar. Vid lek blir de väldigt sura och det gäller mellan hane och hona också. Rejält med växter och gömställen krävs om det ska fungera. Då menar jag med ett par. 

En störfisk är också att rekommendera. En som de ska ta ut sin ilska på alltså. Den bör vara snabb, en tetra t ex, Guppy lär få svårt att hålla undan. 

Borellii är vad jag hört ganska lugn men jag rekommenderar inte fler än ett par iallafall.

Draken
2018-04-22 20:47
#6

Ett par max, inga fler. Se också till att de har gott om gömställen så de kan komma undan varandra om det skulle behövas.

Tror också att Guppy kan ha svårt att komma undan en grinig borellii. Jag skulle rekomendera en mindre tetra, eller någon annan  snabb stimfisk (rasbora, Danio etc)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Mache
2018-04-22 20:55
#7

Har annars tänkt.

9 guppys som jag har

10 karinalteror

6 platys.

blir det för fullt?

Draken
2018-04-23 10:00
#8

Låter lite fullt i 96 liters med både Guppy och Platy, också med tanke på att både Guppy och Platy är duktiga på att yngla av sig så det blir mängder efter ett tag.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2018-04-23 10:10
#9

Jag håller med #8 om att det låter lite väl fullt med både Guppy och Platy. Eftersom att de båda är levandefödare så släpper dom vanligtvis många yngel och med jämna mellanrum. Det blir därför lätt överbefolkat, vilket man som akvarist vill undvika eftersom att det kan, bland annat, leda till både stress och svängningar i vattenvärdena (främst nitrit och nitrat).

Alla de tre arter som du funderar över lever dessutom i det mellersta eller övre skiktet av akvariet, vilket kan göra att det blir trångt. Jag rekommenderar dig därför att fundera över någon art som lever nära bottenskiktet? Dvärgciklider har blivit nämnda tidigare i tråden men det finns även många härliga arter av bland annat Corydoras, eller varför inte en söt liten städpatrull med Amanoräkor? 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

PeG
2018-04-23 12:28
#10

Om det finns dvärgciklider i karet så blir det sannolikt inte så många yngel som växer upp. Sedan rycker jag oftast att det blir snyggast att ha färre arter särskilt av fiskar som liknar varandra i beteende, storlek mm

Mache
2018-04-23 14:00
#11

Har tyvärr grus i botten.. skulle annars jätte gärna ha corydoras annars.. Dvärgciklid kanske det blir då😊

Mache
2018-04-23 14:02
#12

Har även ca 13-14 körsbärsräkor!

Mache
2018-04-23 14:03
#13

Ska jag ha 1 hona och 1 hona om jag ska ha dvärgciklid isåfall? Eller 2 honor?

Annons:
Cecilia.S
2018-04-24 09:20
#14

#13 En del dvärgciklider går bäst med en hane per två honor, men eftersom att akvariet och dess bottenyta inte är allt för stort så får du nog nöja dig med en hane och en hona. Då gäller det dock att hitta en art som fungerar så - och framför allt ha tätt planterat och med många "avgränsningar". På så sätt kan både dvärgcikliderna och övriga fiskar samt ev. räkor hålla sig undan från varandra. 🙂 En del dvärgciklider och tetror kan även tänkas ge sig på räklingar, så om dina små körsbärsräkor går här så får du räkna med att det kanske inte blir så många småttingar som överlever. Å andra sidan så bör åtminstone en del göra det, om du har bra växtlighet nära bottenskiktet.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
2018-04-25 16:27
#15

Håller med #9 om att en grupp corydoras (pansarmalar) skulle passa fint in, de är ju så söta med!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Mache
2018-04-25 22:13
#16

Vill jätte gärna ha corydoras men har somsagt grusbotten och det trivs dem inte i tyvärr😔

Upp till toppen
Annons: