Annons:
Etikettreptilhörnan
Läst 1015 ggr
Äppelsnäckan
2018-04-20 18:10

Få fram snäckor med fina skal

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 6 akvarier, och posthorn i nästan alla. Det som förbryllar mig lite är hur posthornen blir otroligt fina i skalen i det karet där det inte finns någon snäckkross. Medan i det karet med snäckkross strött över nästan hela botten inte alls blir så snygga. Jag har en rot i det, vilket jag antar kan sänka pH-värdet. Därför har jag haft i lite bikarbonat, men vet inte om det hjälper. 

Hur gör ni för att få fram snäckor med perfekta skal?

På bilden  några snäckor från akvariet utan snäckkross.

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
Draken
2018-04-20 23:43
#1

Jag har snäckkross i alla kar där jag har snäckor. Har även massor av rötter, så jag tror inte rötterna har någon större inverkan.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Äppelsnäckan
2018-04-21 13:52
#2

#1 Okej, det kanske är vattenkvalitén som gör skillnaden då? Mätte pH-värdet nu i karen och alla är i princip på samma nivå (kring 8).

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Draken
2018-04-21 13:57
#3

De flesta snäckor trivs i ett Ph på mellan 6-8, så jag tror inte att det är Ph värdet heller för din del. Det är svårt när det blir så, och man inte riktigt vet vad det beror på.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Äppelsnäckan
2018-04-21 14:02
#4

#3 Okej, tack!

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

hejkomochhjälpmig
2018-04-21 19:05
#5

Bikarbonat höjer mycket riktigt pH-värdet, det fungerar, och rötter kan definitivt försura ett kar, speciellt nya rötter. 

Anledningen till att man vill ha ett högre pH-värde till sina snäckor är att skalen eroderas av ett lägre pH-värde. För att snäckan ska kunna ta upp kalk att bygga fina skal till att börja med så måste den få i sig det genom sitt foder - det kan den inte få genom vattnet. 

Om du har ett pH på 8 så eroderas inte skalet av den anledingen i alla fall, utan då måste det vara något annat som spökar, till exempel att de inte får i sig tillräckligt med kalk för att kunna bygga fina skal, tänker jag. Så jag hade börjat fundera över om fodret jag erbjöd var tillräckligt.

Får alla snäckorna alltid samma mat? Och äter alla snäckorna det de erbjuds? Broccoli är riktig supermat för snäckor och innehåller mycket kalk så det hade jag erbjudit dagligen, men det kanske du redan gör/vet. :)

Det kan säkert ha någon annan anledning också, men det var den jag kunde komma på. Hoppas du kommer på vad den felande länken är för det hade varit intressant att veta.

Äppelsnäckan
2018-04-21 22:27
#6

#5 Tack för svaret!

De får ju kalk, har strött snäckkross över nästan hela botten så det ska det inte vara någon brist på. Jag matar i princip bara med algtabletter, la ner en broccoli häromdagen till karet med fula snäckor men tror inte det var så många spekulanter på den av någon anledning. Jag brukar dock rätt sällan se posthornen äta av algtabletterna jag lägger ner där, jag tror de minskat i antal. 

Det karet har jag slarvat lite med VB på, jämfört med det andra, men jag har bättrat mig nu på det senaste. Kanske kan vara något med det? Jag har lagt i mer snäckkross och ska erbjuda mer varierad mat samt fortsätta sköta VB:na bra så får vi se om det blir någon bättring!

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Annons:
hejkomochhjälpmig
2018-04-22 09:30
#7

Men att det ligger snäckkross på botten betyder ju inte att de äter av snäckkrosset, många gånger gör de faktiskt inte det, åtminstone inte tillräckligt. 

Och de måste äta det för att kunna tillgodogöra sig kalket, så man bör se till att maten man ger dem är tillräckligt kalkrik också, särskilt viktigt om man vill ha perfekta skal och det vill man ju naturligtvis, för snäckans hälsas skull.

Typiskt. Försök få i dem broccoli - ibland kan man behöva sluta ge dem annat ett tag för att de ska acceptera mat de inte är så vana vid. Vill de verkligen inte äta broccoli finns det andra nyttiga gröna alternativ de kanske tycker om som du kan variera med? Grönkål och ruccolasallad till exempel.

Din plan låter bra, så det borde bli en förbättring.

Sen är det ju så att skador på skalet kan bara läkas helt och på ett perfekt sätt vid tillväxtzonen, vad jag vet, så resten av skalet kommer forsätta vara "fult". Så det här blir ju en långsiktig åtgärd för dig och dina snäckor, för kommande generationer snäckor och för att skalen på dina nuvarande inte ska bli fulare.  :)

Äppelsnäckan
2018-04-22 20:14
#8

#7 Ja det är ju lite svårt att tvinga i de snäckkrossen, men ska ge de kokta grönsaker så de får i sig på det sättet som du säger. :) Får försöka ge bara det nu istället för algtabletter ett litet tag och se vad de tycker.

Jo det har jag koll på, man ser ju på snäckors skal lite som ringarna i trädstammar om de levt under bra eller dåliga förhållanden, så den delen av skalet som växer fram är den man kan påverka. :)

Ny uppstart hösten 2023!
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!

Upp till toppen
Annons: