Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 642 ggr
Staempel
4/19/18, 11:20 AM

Sjuk, vinglig guppy

Det står inte riktigt rätt till med en av mina guppyhonor och jag som nybörjare har ingen aning om vad som är fel :/

Hennes symptom är:

Igår "trådig" avföring, men pigg och alert som vanligt.

Idag när jag tände och morgonmatade stod hon med huvudet neråt och jag trodde hon hade dött, men hon simmade fram när jag lyfte av locket. Hon åt ej med de andra utan verkade yr, simmade vingligt och hamnade upp-och-ner ett par gånger tills hon ställde sig bredvid en rot och var still.

I skrivande stund har hon rört lite på sig men verkar fortfarande yr och vinglig. Övriga invånare bestående av 6 vuxna guppys, ett 1-2 månaders yngel, några veckogamla yngel samt posthorn verkar friska och krya.

Frågan är då vad är fel och vad kan jag göra?

Annons:
Lojs
4/19/18, 11:46 AM
#1

Ofta överlever inte alla guppys man köper, de får då ofta diffusa symptom som din, även om jag inte sett exakt samma.
Jag hade i vilket fall börjat med att kolla vattenvärdena med dropptest, främst nitrit.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Staempel
4/19/18, 2:19 PM
#2

#1 Har tyvärr inget dropptest, endast stickor som visat normala värden. Väl medveten om att flera ej rekommenderar stickor. Ska ta med en burk vatten till en butik i veckan så får de testa vattnet då de erbjöd sig att göra det.

Liten update om firren då: hon simmar i princip normalt nu, höll sig undan lite men kom fram som ett skott som vanligt när jag öppnade matluckan och käkade med de andra :) De fick lite lunch bara för att jag ville se om hon var intresserad av maten nu när hon verkade piggare. 

Känns lovande men får hålla koll på henne ifall det ändras igen.

Draken
4/19/18, 4:42 PM
#3

det kan vara nästan vad som helst, som skrivet här ovan, man vet aldrig vilket skick Guppysen är i när den köps in. Vissa lever länge, medans andra bara lever nån vecka eller nån dag

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: