Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1374 ggr
Alina_March
2018-04-17 23:39

Kuhlii ål & Helena Snäckor

Ni som har kuhlii ålar hur många har ni, hur stort akvarium har ni? Funderar på att skaffa, såg dem på djuraffären idag och blev genast förälskad. Läste på lite om dem nu men skulle gärna höra från folk som har dem :) Sen tänkte jag köpa Helena snäckor (för de e ju dom som äter upp alla andra sorters snäckor?) men hur många kan man ha i ett 130l samt 57l?

Annons:
usvead
2018-04-18 06:36
#1

Har haft kuhliiålar i flera år. De vill har många kompisar och sandbotten. De gillar att gräva/borra ner sig i botten så grus går bort enligt min åsikt. Gömställen och tät växtlighet är också populärt. De visar sig mest på kvällstid även om vissa jag har ofta är framme även dagtid så det skiljer sig nog från individ till individ. 

Som små är de fenomenala på att krypa in lite här och var, vet inte hur många gånger jag hittade någon liten krabat inne i innerfiltret. Det jag då hade var ett Eheim pick-up men numera har jag filter som i princip är inbrottssäkra.

I dagsläget har jag nog en 10-12 stycken som ibland får ett tok-ryck och virvlar runt i karet, speciellt vid vattenbyten. Storlek på akvarium? Bottenytan eller längd på karet är nog så viktig dels för att de är bottenlevande men även att de gillar att simma fram och tillbaka. Volymmässigt minst 75 L skulle jag säga men gärna större även om zoopet säger annat. Mina delar boende med Galaxy Rasbora, Dario Dario, räkor och posthorn.

Lojs
2018-04-18 08:49
#2

Vad bra att #1 svarade på kuhlisarna, de har jag ingen koll på. =)

Angående helenasnäckorna så har du helt rätt i att de äter andra snäckor. Vill du inte ha fler helenor så köp bara en, annars om det är gott om mat kan de föröka sig rätt bra, om än inte så snabbt. 
Så små snäckor lägger inte så stor belastning på ett kar, så jag hade nog börjat med typ 4-5 stycken oavsett storlek på kar, de blir ju fler efter hand. Tänk dig dock för innan du skaffar helenor, det är väldigt svårt att få bort dem från karen senare om du någon gång kommer på att du vill ha andra fina snäckor i karen. =) Ett alternativ är att bara ha helenor i ena karet och plocka dit snäckor från det andra efter hand, så har du ett kar där du kan ha fina snäckor om du vill. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Alina_March
2018-04-18 09:07
#3

Tack för svaren #1 ! Blir nog att köpa både ålarna & snäckor nu idag. Ålarna ska få bo i ett 130l akvarium och jag kommer nog köpa en Helena till varje akvarium för jag är inte så intresserad av att ha andra snäckor :/

PeG
2018-04-18 10:00
#4

Har du bara en Helena snäcka i vardera akvariet så bör de inte bli fler och då kan du ändra dig i framtiden genom att bara ta bort den ensamma snäckan. Jag har sandsnäckor som sällan syns och diverse väldigt små snäckor som dock blir uppätna när de visar sig så de blir inte så många. Det är en större grupp som håller till i sumpen men där där stör de mig inte. Generellt gör snäckor nytta i akvariet.

Lojs
2018-04-18 10:13
#5

Jag tycker personligen det är lite synd att inte ha snäckor mer än helena, dels är de duktiga på att äta upp glömda matrester, dels käkar de flesta snäckor lite alger med. Plus då om man har sand som bottensubstrat så är sandsnäckor bra på att vända ner smutsen i sanden så den inte syns och de luckrar upp sanden lite så växternas rötter trivs bättre. =) Men tycker man de är obehagliga så ska man ju inte ha dem såklart. =) Räkor är med duktiga på matrester och lite alger. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Drakellen
2018-04-18 10:15
#6

Jag har nog uppemot 20 khuliålar i mitt 100 liters. Håller med #1 om att sandbotten är nästan ett krav då de njuter så mycket av sanden. Ju fler ålar man har, desto mer aktiva och nyfikna bli de. Mina är framme hela tiden och är inte all speciellt skygga av sig, men jag tror att det beror mycket på antalet kompisar och antalet gömställen. Jag har både enfärgade bruna och randiga men de bruna är nog min favorit. Det är mycket roliga fiskar som jag varmt rekommenderar, men som sagt, skaffa en hög med dem för då är de som gladast.

Annons:
Alina_March
2018-04-19 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

De blev varken snäckor eller ålar, ålarna smetiväg å gömde sig å snäckorna glömde jag bort då jag hade lite ont om tid :( Fick endast Med mig 2 kampfiskar, hona & hane. Hanen hade jag förälskat mig i dagen innan då vi var med min yngre bror dit och kikade lite. Han fick namnet Leopold (försöker få med bild ☺️) och blir den andra fisken som har fått namn, endast kampis hanarna har namn nu :P Nytt försök i Mariehamn imorgon då med ålarna & snäckor, fast dom som känner mig vet att det slutar knappast där :P

PeG
2018-04-20 11:02
#8

Var förberedd på ett krig mellan kampfiskhannen och alla andra fiskar som du har i akvariet. Kampfiskhannar hålls normalt ensamma och sätts ihop med honan under en begränsad tid när det är tid för lek. Det finns personer på det här forumet som prövat att ha kampfiskhannar tillsammans med andra fiskar i stora akvarier ( jag tror det var 1500 liter ) men det slutade ändå med våld. Det är ofta men inte alltid möjligt att ha mer än en kampfiskhona tillsammans. Om du inte har mer än ett akvarium så är mitt förslag tråkigt nog att ta tillbaks kampfiskhannen till affären om du vill ha mer än en fisk.

Draken
2018-04-20 11:55
#9

Håller med ovanstående inlägg här. Honorna kan man ha med andra fiskar (oftast), men hannarna bör gå själva.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Peymr16
2018-04-20 12:45
#10

Jag hade en Kampfisk hane tillsammans med andra fiskar i min 190 l. Det gick jätte bra. Sen fick jag två honor av min sambo och de var tillsammans också. Men nu har jag flyttat hane till en annan kar där han är ensam.

PeG
2018-04-20 13:57
#11

Man kan alltid ha tur. Chansen att det ska gå bra är sannolikt liten. Notera att det för min del är teoretiska kunskaper då jag inte själv har haft kanpfiskar. En av anledningarna till detta har varit att jag velat ha flera fiskar och gärna hålla dem i par hela tiden.

molam
2018-04-20 14:23
#12

KAmphonan och hanen går inte tillsammans va?  det kommer inte sluta bra =) kampfiskhanar är väldigt individuella, och vissa kan man ha med andra fiskar, vissa går absolut inte, därför tycker jag att man alltid ska rikta in sig på att ha en Kampfisk hane ensam i ett kar.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Alina_March
2018-04-20 18:44
#13

Tack för varningen men hittils har set gått bra för båda mina pojkar. Dom bryr sig inte alls om dom andra fiskarna i karen och då har Alpha bott i sitt nu över 2 månader och alla fiskar e hela och mår fint. Ni har er åsikt och jag har min, Alpha och Leopold är väldigt lugna och fina fiskar så jag tror nog det kommer gå bra i framtiden men håller ögonen på dom och kollar noggrant alla akvarium noga!

Annons:
Lady2016
2018-04-20 19:31
#14

Min ena Kampfisk hane går med en ancitrus, ett gäng Guppy och endlers +  snäckor. Han jagar platys

Den andra går med snäckor än så länge

usvead
2018-04-20 21:25
#15

#13 De är kanske inte könsmogna ännu….

PeG
2018-04-20 22:54
#16

Fiskar är individer och man kan ha tur. Håll noggrann koll och bli inte förvånad om du har färre fiskar när du vaknar en morgon. Standard rekommendationen är att ha kampfiskhannar ensamma.

Upp till toppen
Annons: