Annons:
Etikettväxter
Läst 2640 ggr
Galaxy86
2018-04-15 21:05

Varför blir växterna mindre i början?

Nu är mina växter gröna men. Det tog ett tag. Alla växter va större i början. Men nu är det som alla växter börjar om. Kör men flytande växtnäring. Så det har hjälpt 🤔

Pokemon hundar och konst

Annons:
raichu
2018-04-15 21:13
#1

Många växter startar om från början med nya blad efter en flytt till ett nytt ställe om jag minns rätt.

Mateoz
2018-04-15 21:22
#2

Det kan bero på flera saker, vissa "smälter" i början innan de anpassat sig i sin nya miljö medans andra akvarieväxter kan vara uppväxta "emersed" alltså ovanför vattenytan, och därför smälta ner och byta till blad som är gjorda för att växa under vattenytan när du planterar dem i ditt akvarium.

Draken
2018-04-15 22:52
#3

Du har fått bra svar redan. Och jag kan bara säga att jag håller med.

Vissa smälter för att anpassa sig till ny miljö, medans andra tynar bort och dör. När detta har hänt här hemma, så brukar jag klippa av dem jäms med roten. Det tar lite tid, men oftast kommer de tillbaka och blir jättefina efter ett tag :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Galaxy86
2018-04-16 06:06
#4

Fick starta om helt med vissa. Men nu mår det bra. Har problem med jätte Valle de flyter upp rätt Ofta. Nu är de nya skott på alla och gröna.

Pokemon hundar och konst

Draken
2018-04-17 12:58
#5

Har du någon fisk som rycker i växterna eller gräver i akvariumet ? det kan ju förklara att de flyter upp. Eller har du för lite sand på botten ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Cecilia.S
2018-04-17 13:06
#6

Jag upplever att Vallisneria brukar fästa sig ganska bra i botten med sina ordentliga rotsystem. Kan det vara så att du har planterat dom nära utblåset till pumpen, eller som Rovfisk skriver, har fiskar som gärna bökar upp sanden/rycker i växterna? I så fall kan det vara en anledning till att dom gärna flyter upp.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Galaxy86
2018-04-17 14:14
#7

#5. De står när blåset. Sen gillar mina anistrus dessas och klättra på. #6 kanske får byta sida och ta lite extra sand där bak.

Pokemon hundar och konst

Draken
2018-04-17 22:21
#8

Nära utblåset kan de ju också stå lite ostabilt, särskillt om du inte har tillräckligt med sand som de kan få ordentligt rotfäste i :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Galaxy86
2018-04-18 06:38
#9

Jag satte när dom ordentligt denna gången. Satte den som var envisaste framför filtret. Nu sitter det änsålänge. 😀 ville liksom dölja innerfiltret

Pokemon hundar och konst

Cecilia.S
2018-04-18 07:23
#10

Hoppas att de håller sig på plats nu då :)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Draken
2018-04-18 21:52
#11

Säger som föregående :) Hoppas de sitter där nu :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Galaxy86
2018-04-19 06:44
#12

Jag har faktiskt satt några i 54l nu växer dom verkligen 😍

Pokemon hundar och konst

Torreador
2018-04-19 11:34
#13

Ett tips när man sätter nya växter är att ge dem extra mycket näring just i början. Pmdd (eller annan näring) och köra på lite extra med co2. Om man inte använder trycksatt co2 så kan man använda easycarbo istället. Inte samma sak men bättre än inget. Bottennäringsrabletter är inte heller fel! Även växter som odlats emersed kan klara en flytt om man ser till att de har maximalt med näring 😀

Läs om mitt kaotiska liv som Bondmora, diplomerad klantskalle, nagellacksnörd och djurtok. www.bondmoran.nu

Annons:
Galaxy86
2018-04-19 13:48
#14

Vet vad c02 är Men jag använder. Akvarie Jord i botten. Flytande och bollar under rötterna på vissa

Pokemon hundar och konst

Upp till toppen
Annons: