Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 1093 ggr
Chomper
2018-04-13 23:05

Vitt gegg?

Ja köpte mitt 50L Molly hotell för något år sedan av en privatperson, och har upplevt att det är mer ”smutsigt” än andra akvarier jag haft trots noggranna rengöringar med borste, såpa osv. Och ja har självklart sköljt ur arkivariet väldigt noggrant då jag använt medel vid rengöring. Blir vita hinnor typ på inredningen? Fattar inte vad det är? Samma sak hände när jag bytte från grus till sand, hade ur allt vatten då men sparade filtret och tvättade bara ur pumpen lite lätt. Var fint och stiligt 1 vecka sen kom det som vitt slem på doppvärmare och termometern samt inredning.. vad kan det vara? Har en kampfiskhane i endast.


Annons:
Lillyrod
2018-04-13 23:11
#1

Rengöring med såpa? Man ska aldrig använda rengöringsmedel i akvarium. Det är regel nr 1. 

Man gör aldrig rent i ett akvarium på det sättet. Ett akvarium fungerar som en liten sjö när det är i fas. Med en sån rengöring så kommer det aldrig i fas för det blir stört och förstört varje gång. 

En bild på karet vore bra för då är det lättare att se vad du menar.

molam
2018-04-14 22:22
#2

ÄR det som vitt slem? då kan det vara en typ av "alg" som Ancistrus älskar, om det är den så är det ofarligt, bara fult, fast den sätter sig iof oftast på nya rötter bara

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Draken
2018-04-14 22:35
#3

Håller med #1 här. Man får absolut ALDRIG någonsin använda såpa eller andra rengöringsmedel i akvariumet. När man "gör rent" så byter man ca.20-30% vatten och, om det är nödvändigt, så kan man slamma ur botten. Man bör inte (om man inte måste) göra ren pumpen i samband med vattenbyte, utan det gör man nån/några dagar före eller efter vattenbytet, på så vis bevarar man det mesta av bakteriefloran, som ju sitter i filtret.

Det vita slemmet är troligtvis cellulosa, även fast det oftast kommer på rötterna. Men det vore en fördel om vi kunde få se bild, både på karet (helbild) och även "slemmet".

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Chomper
2018-04-16 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Syns kanske inte superbra, men sådär ser det ut


Draken
2018-04-16 15:39
#5

jättesvart att se, men är det lite "ludet" ? Nån alg isf

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
2018-04-16 16:00
#6

Eftersom det kom efter en vecka så borde det inte vara från rengöringsmedlet. Eftersom det sitter på plast så är det sannolikt inte heller cellulosa som är relativt vanligt på nya rötter. Jag skulle gissa på någon form av svamp.

Annons:
Chomper
2018-04-17 15:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vattenbyte idag, såg ut såhär när jag tog upp det..? Och detta kom då ca 1 vecka efter förra vattenbytet, när jag kom hem var det en hinna av detta på sugkopparna till doppvärmaren samt termometern, inget annat. Skrubbade bort det under varmt vatten. Får väl se om det kommer tillbaka. Vet att när jag hade rot i akvariet blev det även på den. Men tog upp den då jag ville ändra inredningen i akvariet.


Lojs
2018-04-17 15:37
#8

Himla skumt det där, har aldrig sett något liknande. Funderar på om det blivit någon form av obalans efter rengöringarna? Jag hade spontant gissat på någon form av bakterietillväxt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Loppelus
2018-04-17 18:18
#9

Sånt har jag med fått på Doppvärmaren

Djurälskare

Loppelus
2018-04-17 18:19
#10

Bör jag ta bort det vita gegget?

Djurälskare

PeG
2018-04-17 18:55
#11

Håller med om att det ser ut som bakterier av något slag oavsett så ser det inte så snyggt ut och bidrar sannolikt inte heller med något positivt till akvariet. Jag hade gjort rent.

Loppelus
2018-04-17 19:41
#12

Då gör jag det

Djurälskare

Upp till toppen
Annons: