Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 761 ggr
Maja
4/10/18, 4:43 PM

Kardinaltetra med lila fläck

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Har haft ett akvarium sedan september/oktober med bland annat mina kardinaler sedan dess. De har alltid varit pigga, glada, livliga, hungriga (!) och nöjda med livet. Uppgraderade från 54 l till 125 l innan påsk och var noga med att låta det stå, få över bakterier etc. efter råd från djurbutiken. Droppade i gamla filtrets bakterieflora, hällde även över 20-25 l gammalt vatten i akvariet för att allt inte skulle vara nytt kranvatten. Alla fiskar mår gott och simmar på som vanligt. Imorse gjorde jag ett vattenbyte på ungefär 1/3. Under eftermiddagen så hittade jag en Kardinaltetra som ser väldigt ledsen ut. Rör på fenorna lite långsamt fram och tillbaka och kippar med munnen som vanligt, men står bara still i vattnet. Håvade snabbt upp den över i en annan hink där jag även ser en lila fläck på ena sidan (se bild). Provade att hälla i lite salt i hinken, men verkar dessvärre som att hoppet är ute. :-( Ringde och hörde med fiskaffären där den är köpt och hon gissade på någon skada och sa att jag borde hålla koll på de andra fiskarna ett tag. Just nu ser de alla fina och glada ut. Har ni någon aning om vad en lila fläck kan bero på? Kan fiskar få ”blåmärken”?

Annons:
Draken
4/10/18, 5:05 PM
#1

Vet inte vaad fläcken kan vara, men däremot rekomenderar jag att du kollar Nitritvärdet i karet. Sättet fisken beter sig på, kan tyda på  nån form utav förgiftning. Beteendet (kippar efter luft, rör sig konstigt etc) är tydliga symptom på just nitritförgiftning (förhöjda värden av NO2).

Använd dropptest, stickor är inte tillförlitliga.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maja
4/10/18, 7:25 PM
#2

Tack för svaret, ska åka och köpa ett sådant test i morgon och kolla så att allt ser bra ut! Har hållit ett extra öga på resten av fiskarna hela eftermiddagen, men alla är pigga och glada som vanligt. De simmar runt, både uppe vid ytan och nere mot sanden.

Vad jag menade med "kippar efter luft" är att den öppnar och stänger munnen (dåligt förklarat av mig, förlåt för missförstånd). Det har alla tetror gjort sedan jag drog igång akvariet för över 6 månader sedan så det är ingenting som jag har reagerat på som konstigt. Var nog mest konstigt att den stod helt stilla i vattnet och inte ens försökte simma bort när jag kom ner med håven (vilket alla andra tetror och fiskar gör så fort jag ens nämner ordet "håv").

Maja
4/11/18, 3:09 PM
#3

Nu har jag köpt hem lite olika tester och kollat vattnet. Allt ser jättebra ut, ligger inom rätt värden på allt = pH, No2, No3, Cl2 m.m.

Alla fiskar är fortfarande pigga och glada, simmar för fullt och trivs med livet.

Tjejen i affären gissade att tetran kanske hade fastnat någonstans och fått ett rejält blåmärke, var mörbultad och chockad - därav hans/hennes beteende. Valde dock att ta bort den igår för att den såg ut att lida, så får inte veta om den hade repat sig…

Draken
4/13/18, 5:47 PM
#4

Om nitriten ligger på 0 så är det troligast att den har fastnat/blivit biten och så har det blivit en skada i huden. Har hört att fiskar kan få "blåmärken" men har inte sett det själv ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

molam
4/14/18, 10:42 PM
#5

TYcker det ser lite ut som att fisken håller på att tappa färg överallt förutom där, kan, stress kan ju ge lite konstiga färgskiftningar, stress kan bero på mycket, om det nu är så

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Maja
4/16/18, 2:33 PM
#6

#4 - Tack för svaret! Yes, det låg på 0, så troligen någon annan skada. Men stackaren verkade ju nästan halvdöd (reagerade inte på när jag kom med håv, när den fick mat eller någonting), så han/hon fick simma vidare till fiskhimlen. :-(

#5 - Dålig kamera, den såg "normal" ut på hela kroppen förutom den lila fläcken. Jämförde med alla andra tetror och de hade samma färg (och har så haft sedan jag köpte dem). Alla andra mår toppen, så troligen någon chock/stress efter att ha gjort illa sig. Tack för svaret! :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: