Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1235 ggr
Rugbyspelare
2018-04-08 23:26

Kan fiskar ta självmord?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan fiskar ta självmord? Vi har två akvarium. Ett som har fungerat i några år. Det andra det mindre har varit igång i ca två månader. Vi tog vatten från stora akvariet och startade upp det lilla med det. Det har dött någon fisk då och då. Det har funkat bra det stora akvariet. Vi köpte 8 Molly till de befintliga fiskarna och 6 st malar (inte asistrusk) utan några med vita o svarta ränder. En mal dog andra dagen o 3 till under en 5 dagars period. Två av mollysarna var gravida så vi satte båda i det lilla akvariet. Den ena mollyn dog efter några dagar. Den andra födde ca 40 stycken yngel. Vi flyttade mamman till det stora akvariet igen. Några yngel försvann under tiden men efter ca tre veckor och över en natt så dog nog 20 stycken yngel. Vi åkte tillbaka till fiskbutiken efter en vecka o fick några nya fiskar på ”garanti”. Alla Mollysarna har dött utan en hanne. Alla mala det döda. Samt ganska många andra fiskar. De fiskar som finns kvar verkar må bra. Efter ett tag märkte vi att en Molly var gravid. Vi flyttar över henne till lilla akvariet. De har gått bra i ungefär en vecka. För tre dagar sedan så började hon bete sig konstigt. Hon gjorde tokryck och simma jättesnabbt och sen låg stilla och sen simmade igen som en galning på igen och låg stilla någon gång körde hon in i glaset. Imorse när jag kommer upp så såg att hon hade tagit ”självmord” och åkt ner i sanden. Bild finns. Vi mata fiskarna varje dag och inte för mycket. Maten tar slut på några sekunder. Vi lägger även i en sjunk tablett varannan dag för malarna. Vi har testat vattnet hos två olika fiskbutiker och det säger att det är bra. jag gör vattenbyte var sjunde till 10:e dag. Vi använder flyttande filtermedel vid varje vattenbyte. Alla våra växter verkar trivas bra det växer jättebra och inte svarta eller mörka. Det ljusgröna och fina och jag måste anse de. Detta börjar bli dyrt att köpa nya fiskar hela tiden. Jag förstår att någon kan dö/försvinna då o då. Sen är det inte roligt att ha igång det o sköta det om de dör hela tiden. Jag tycker det är roligt o stämningsfullt att ha akvarium. Vet någon vad det kan vara o hur vi kan få bukt med problemet.

Annons:
[dynamitella]
2018-04-08 23:41
#1

Jag tror att skötseln av akvariet eller inredningen saknar något. Det är inte normalt att fiskar dör på detta viset - och nej - de tar inte livet av sig. 
Ett konkret tips är att köpa dropptest för Nitrit. Det är den vanligaste orsak till fiskdöd.
Här är frågor som dyker upp i mitt huvud :)

Hur mycket vatten byter ni var 10.e dag? Rengör ni filtret i kranvatten/i samband med vattenbyte?
Hur stort är akvariet?
Hur stora och hur många är malarna?
Vad har ni för temperatur?
Salt i vattnet?
Har ni bra cirkulation på vattnet?
Har ni tillräckligt med växer för mängden fisk?

På en annan not.
Sköljde du av växterna vid inköp?
Vet du vad för material dekorationer och sten är gjort av?

Drakellen
2018-04-08 23:43
#2

Det låter som om du har väldigt många fiskar. Hur stort är det lilla akvariet med alla mollys? Jag tror inte att fiskar medvetet tar självmord, men det är möjligt att de dött av stress pga överbefolkning

PeG
2018-04-09 07:50
#3

Dör fiskarna i båda akvarierna eller bara i det lilla? Använder ni bara det lilla akvariet för avel dvs flyttar dit gravida honor eller har ni andra fiskar där också? Det var bra att ni tog vatten från det större akvariet vid uppstart. Lite mer information om akvarierna som efterfrågats ovan skulle vara bra. Som andra har sagt så tar inte fiskar aktivt självmord men de kan utsätta sig själva för skada om de tex försöker lämna dåliga vattenförhållanden. De kan då försöka ta sig ut på olika sätt vilket kan leda till att de hoppar ur akvariet, försöker ta sig genom väggarna osv. Vissa fiskar som ciklider kan ibland också försöka att ge sin spegelbild i glaset stryk men det är inget som Mollys brukar ägna sig åt.

Draken
2018-04-09 10:52
#4

Misstänker att det är nitrit som tar död på fiskarna. Kolla värdena , och använd dropptest, inte stickor.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: