Annons:
Etikettlabyrintfisk
Läst 3812 ggr
Mysisa
4/6/18, 7:03 PM

Betta splendens kull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag haft en 5 år lång paus på Kampfisk odlandet så nu är det dags för en kull

Mamma: Halfmoon/deltatail blue marble
Pappa: Rosetail red marble dragon

Förväntade fenformer på ynglen blir allt från delta till rosetail

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Mysisa
4/6/18, 7:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#1

Pappa är inte så duktig på att bygga skumbo som ni ser på första bilden.
För att trigga igång honom till bygge försökte jag lägga lite bubbelplast i lekkaret, det fungerade inte.
Han blev lurad att tro att det var ett existerande skumbo, vilket normalt triggar igång hanar att fortsätta bygga men inte min kille.
Han blev nöjd och glad och vaktade bubbelplasten.
Då provade jag istället att stjäla ett skumbo från en annan hane. Tyvärr blev det lite försört under flytten och Channarong förstörde resten.
Så tillslut satte jag in en byggarbetare som på bara några timmar fixade ett stort och fint skumbo

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
4/6/18, 7:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Channarong accepterade skumbot som sitt eget, fortsatte tom att bygga på det.
Satte ihop honom och honan igår men det ville sig inte.
Men idag blev det lek. Har tyvärr inga bilder från leken men här ser ni romkornen i skumbot

minavitas.wix.com/kennel

Draken
4/7/18, 10:33 AM
#3

Spännande :D Kommer helt klart följa :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
4/7/18, 11:08 PM
#4

Får se om det blir något att följa, skumboet är nästan borta nu och jag kan inte se några romkorn längre.
Channarong verkar lika dålig på yngelvård som på att bygga skumbon.
Om det blir några yngel så blir det förmodligen väldigt få

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
4/8/18, 2:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Trött pappa har fått flytta hem till sitt nyrenoverade kar.
Passade på att möblera om lite när han inte var hemma.

Hittils har jag sett 3 små bebisar, men  några fler hoppas jag gömmer sig under musselblommorna.

minavitas.wix.com/kennel

Alina_March
4/8/18, 7:24 PM
#6

Åh måste helt klart följa! Var väldigt intresserad av att odla Bettas men min hane har lite svårt med skumbo :( Sedan var honan inte speciellt intresserad av honom heller :( Men nya tag snart igen. Måste bara hitta ett nytt lämpligt kar igen.

Annons:
Desilita
4/9/18, 9:59 PM
#7

Alltid varit väldigt distanserad när det gäller bettas, minns att jag som liten ansåg dem vara väldigt aggressiva fiskar. Men har ju idag insett att det bara handlade om de inte passade in i mitt akvarium. 

Har på senaste tiden blivit superintresserad av bettas, så skulle varit superkul om du fortsatte uppdatera!

[PeterTM]
4/9/18, 10:21 PM
#8

Undrar om man har avlat så hårt på färg och form att man avlat bort vitala funktioner hos fiskarna, ungefär som man gjorde med kor på 70-80-talet när man avlade så hårt på mjölkproduktion att det började födas tjurkalvar utan yttre könsorgan.

[PeterTM]
4/9/18, 10:23 PM
#9

Det är ungefär 50 år sedan jag odlade Kampfisk sist, men jag kan säga att de såg inte nånting ut som de gör nu, särskilt inte honorna.

Mysisa
4/10/18, 2:25 AM
#10

#7 Självklart fortsätter jag att uppdatera, så länge det finns något att uppdatera.
Idag har jag inte sett några yngel alls, men det betyder inte att alla är borta, dom kan ha gömt sig väldigt väl ifrån mig.
Imorgon ska jag börja mata med artemiaägg/nykläckt artemia om jag lyckats kläcka sen får vi se om det är några överlevande.

Bettor ÄR aggresiva och bör inte hållas med vilken fisk som helst. Namnet Kampfisk kommer av en anledning så klart. Men håller man dom på ett sånt sätt att dom inte blir stressade eller stressar andra fiskar är dom fruktansvärt roliga att ha o göra med.
Går att träna dom att hoppa genom ringar osv om man vill. Väldigt roliga och personliga fiskar om du frågar mig.

#8 #9 Jag funderar lite på samma sak.  Jag vet att hanen jag valt ut till avel inte är bästa valet då han är så pass extrem i sin fenform, det jag hoppas med denna kull är att avla bort det mest extrema hos honom.
Men när han inte bygger skumbo och inte sköter yngelvården korrekt så börjar man undra hur mycket som är förlorat iom att det avlats på det extrema.

Jag gillar alla dessa olika fenformer och färger som finns idag och tycker att det är extra kul att det finns honor som är lika fina som hanarna, men som du insinuerar på så har det kanske gått för långt…

Blir det inga bebisar i denna kull som överlever så vet jag inte om jag vill göra om samma kombination igen

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
4/12/18, 2:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Dom växer så det knakar de små liven.
Idag har jag lyckats räkna till 4 yngel. Men hur många somgömmer sig under flytväxterna vet jag inte

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
4/13/18, 5:14 PM
#12

Idag är pluttarna en vecka.
Jag matar just nu 2 ggr om dagen och fyller på med lite vatten varje dag.
Vid dagens påfyllning hittade jag en liten miniplutt som inte ens är hälften så stor som sina syskon. Jag antar att det finns fler såna minipluttar som gömmer sig och att de 4 "stora" jag sett tidigare helt enkelt är de största i kullen

minavitas.wix.com/kennel

Lillyrod
4/13/18, 7:50 PM
#13

Är det vanligt bland akvariefiskar att några yngel är mycket mindre än de andra? Tänker på levandefödare mest nu men tydligen har du också det fenomenet. Jag har sett det bland både Platy och Guppy.

Annons:
Mysisa
4/14/18, 2:46 PM
#14

#13 Jag skulle tro att det är vanligt hos alla arter. Den som är starkast och snabbast hinner äta först och växer då snabbare än sitt mer lånsamma och försiktiga syskon.
Ganska smidigt när man odlar bettor då man sorterar ut hanarna vartefter man märker dom och första hanen kan man ibland hitta en månad innan den sista, det gör att man har färre hanar på uppväxt samtidigt

minavitas.wix.com/kennel

Lillyrod
4/14/18, 2:55 PM
#15

Så är det nog när man tänker efter : )

Mysisa
4/23/18, 8:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

2 veckor och 3 dagar gamla är småttingarna nu.
Jag hittar fortfarande bara 4 yngel men det visar sig i framtiden hur många dom är.
Den här kullen matar jag med artemia ägg istället för nykläckt artemia som jag brukar.
Man ser hur dom växer varje dag och magarna är runda och goa så det verkar som att valet av mat fungerar bra.
Den här lillen går åt det gråa hållet, syskonen är för tillfället kritvita alla 3

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
4/28/18, 4:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

3 veckor och en dag gamla är bebisarna nu.
Idag har jag lyckats hitta 5 st småttingar, 2 blåa och 3 vita.
Ska bli kul och se vilka färger det blir. Både mamma och pappa är marble så de här kan se ut hur som helst när dom blir stora.

Har tydligen glömt skriva att jag har börjat med dagliga vattenbyten. Det började jag med när baljan dom bor i var full med vatten.
Dagliga vattenbyten gör man dels för att hålla vatten kvaliten bra, en stor kull ger mycket bajs så vattenkvaliten kan snabbt bli dålig. Det problemet har inte jag med den här kullen. Men man byter också vatten för att de största i kullen utsöndrar ett hormon som gör att de mindre inte växer till sig. 
Byter man vatten spär man ut hormonet och får en jämnare kull.
Jag byter 20 liter om dagen

minavitas.wix.com/kennel

Draken
4/28/18, 4:20 PM
#18

Åhhh skulle vilja ha ett par vita honor till mina blå 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
4/28/18, 4:27 PM
#19

#18 Du kan få köpa en om det blir nån vit hona men eftersom både mamma och pappa är marble så kan jag inte garantera att en vit håller sig vit hela livet.
mamma var turkos när jag köpte henne och nu är hon vit med svarta och blåa prickar 😂

minavitas.wix.com/kennel

Lillyrod
4/28/18, 4:29 PM
#20

Men vilka fulingar. Så de gör mot sina syskon. Det har jag aldrig hört om dem förut. Överlevnadsinstinkten är hög där förstår jag : )

Annons:
Draken
4/28/18, 4:35 PM
#21

#19 Det beror ju lite på var i landet du bor också. Men bor du i närheten av Sundsvall så skulle jag nog kunna tänka mig att komma och handla 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
4/28/18, 4:47 PM
#22

#20 haha, ja naturen har sina små knep

#21 Jag bor bara 37 mil från Sundsvall det är väl i närheten?

minavitas.wix.com/kennel

Draken
5/1/18, 10:43 AM
#23

#22 Jamen visst, ett Norrländskt stenkast 😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
5/1/18, 9:10 PM
#24

#23 Precis, jag bor dock inte i Norrland så för mig är det längre 😂

minavitas.wix.com/kennel

Draken
5/2/18, 9:25 AM
#25

😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
5/3/18, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Nu har småttingarna fått flytta från barnkammaren till ett tillväxtkar.
6 st är dom allt som allt.

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
5/13/18, 10:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

5 veckor, snart dax att flytta på hanarna

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Mysisa
5/19/18, 6:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Pluttarna växer så det knakar verkligen, här är samma hane jag la ut bild på förra veckan.
Nu äter dom valigt frysfoder precis som de vuxna fiskarna

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
5/19/18, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Om man får ha en favorit så väljer jag den här.
Jag håller tummarna för att det är en hane, isf är det blivande pappa till nästa kull

minavitas.wix.com/kennel

Lillyrod
5/19/18, 6:38 PM
#30

Såå fina de är 👍

Draken
5/20/18, 11:37 AM
#31

#28 Men WOW , den skulle jag vilja ha 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
5/20/18, 1:16 PM
#32

#30 Tack 😃

#31 Han är troligtvis tillsalu när han växt till sig lite 😉

minavitas.wix.com/kennel

Draken
5/20/18, 2:35 PM
#33

Så var det ju det där med avståndet igen då 🤪

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
5/20/18, 6:43 PM
#34

Tycker att du är lite känslig gällande hela den här avstånds grejen 😂

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Draken
5/20/18, 10:40 PM
#35

🤪😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Mysisa
5/21/18, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

en av honorna i kullen börjar visa lekränder och är väldigt på den mest välutvecklade hanen och är dessutom lite smått skadad i fenorna pga det.
Så jag bästämde mig för att flytta på lite pojkar

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
5/21/18, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Här är Athip (thailändsk namn som betyder mäktig) multicolor hanen som jag lagt ut flest bilder på i denna tråd, han är den som alltid varit störst så jag gissar på att den mörka småttingen som fastnade bäst på bild när dom var jätte små är denna herre

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
5/21/18, 12:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Här är Nam Tok (betyder vattenfall på thailändska) en turkos kille med red wash

minavitas.wix.com/kennel

Mysisa
5/21/18, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Och sist men inte minst denna ljusa kille som jag inte riktigt kan färgbestämma ännu.
Den här hoppas jag på att spara så han har inte fått nåt namn än 😂
De andra 2 har fått namn mest för att jag ska ha koll på vem som är vem.
Eftersom både mamma och pappa är marble så kan det hända att dom helt plötsligt byter färg.

Nu är dessa 3 killar i en varsin 5 liters SAMLA låda från IKEA där kommer dom få vara tills det är dags att flytta hemmifrån.
Tror att jag har en hane till i stora karet men han är inte alls lika utvecklad som dessa 3

minavitas.wix.com/kennel

Upp till toppen
Annons: