Annons:
Etikettalger
Läst 1793 ggr
[SonjaG]
3/31/18, 7:20 PM

LED ljus

Hej

Ni som har LED-ljus i era akvarium, märker ni nån skillnad ang mer eller mindre alger jämfört med rörljus?

Annons:
Lillyrod
3/31/18, 7:26 PM
#1

Jag har inte märkt något angående alger men det är ett kallare, vitare ljus. Växterna växer men inte med några hurrarop. Jag föredrar faktiskt lysrören än så länge om man jämför med ledrampen jag har och de jag har sett.

Mateoz
3/31/18, 8:23 PM
#2

Dedär med alger och såvidare kan bero på flera faktorer så det är omöjligt att svara på hur led påverkar algtillväxten jämfört med lysrör. Sen finns det också massa olika led ramper med olika spektrum, färgtemperatur, ljusstyrka mm.  Den ledrampen jag har är jag väldigt nöjd med iaf och växterna trivs, gillar också att man slipper byta rör regelbundet samt att leden drar mindre ström. Själv skulle jag säga att jag föredrar en bra ledramp framför lysrör, framförallt för att det blir billigare i längden.

[SonjaG]
3/31/18, 8:40 PM
#3

Tycker ni inte att ljuset blir för starkt? Dem jag sett hos ser riktigt starkt ut och kanske inte så naturligt.

Lillyrod
3/31/18, 9:22 PM
#4

Det är inte särskilt starkt i den rampen jag har. Vita och blå lampor. Just nu kommer jag inte ihåg hur många kelvin det är i den.

Mateoz
3/31/18, 9:29 PM
#5

Det beror på vilken ledbelysning du har. Själv har jag chihiros led vilket ger ett väldigt starkt ljus. Dock kan man dimma ned den om man vill ha lägre ljusstyrka vilket är ett plus :).

Draken
4/1/18, 11:44 AM
#6

Jag har LED i 4 av karen. Jag gillar Ledljuset betydligt bättre än rörljuset, men har inte märkt nån skillnad vare sig på växterna eller algtillväxt.

Tror det är 6-8000 kelvin på mina rör.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
[SonjaG]
4/1/18, 12:02 PM
#7

8000 K. låter mycket. Har du bild på det akvariet så man kan få kika?

Draken
4/1/18, 12:17 PM
#8

Postar bilder på mina som har ledbelysning :)

77 liter.

630 liter

240 liter

Hörnakvarium

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[SonjaG]
4/1/18, 12:35 PM
#9

Jättefina akvarier och ser inte sådär jätteljust som jag sett. Tack för titten!

Galaxy86
4/1/18, 1:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

I mitt 54 l är det led. 240l vanliga eller vad man säger.

Pokemon hundar och konst

Galaxy86
4/1/18, 1:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Bild 2

Pokemon hundar och konst

Upp till toppen
Annons: