Annons:
Etikettväxter
Läst 2320 ggr
Draken
3/29/18, 12:22 PM

Hur kapa växterna ?

Jag är, som bekant, inte så jätteduktig på växter och hur man bäst kan ansa dem. Hornsärven blev nerklippt för 1½ vecka sedan, och nu har den skjutit iväg och trasslat in sig i varandra, så det är näst intill omöjligt att skilja på stjälkarna.

Jag funderar på att ta tag kring hela bunten och klippa av i lagom höjd. Sen sortera ut planta för planta …är det något som man kan göra, eller tar jag ihjäl växterna på det sättet ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Draken
3/29/18, 12:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Växterna går enda upp till ytan (70cm)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Draken
3/29/18, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Och de sprider sig över ytan också.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
3/29/18, 12:26 PM
#3

Jag brukar kapa all hornsärven på en gång, orkar inte stå och reda ut den. ;) Den är typ lika galen igen två dagar senare så den verkar klara det. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Galaxy86
3/29/18, 12:27 PM
#4

Har inte en aning men önskar mina Valle kommer blir täta 💕 Jag gillar när växterna är höga

Pokemon hundar och konst

Lojs
3/29/18, 12:31 PM
#5

#4 För att få vallen tät skulle jag flytta de nya sticklingarna de skjuter åt sidorna så de kommer nära moderplantorna. Gör man inte det så är min erfarenhet att man får gles valle som sprider sig över hela karet. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
3/29/18, 12:35 PM
#6

#3 Då samlar jag ihop allt i en näve och klipper av den 😃

#4 Jag gillar också höga växter, men när de blir så höga och trassliga att tom fiskarna har svårt att ta sig igenom, då önskade jag att de var kortare och glesare 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Lojs
3/29/18, 12:43 PM
#7

#6 Gör det. :) Nackdelen som jag ser det är allt smått (blad eller barr eller vad man ska kalla det) som flyter omkring när man inte är noga var man kapar stammen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[nevamisse]
3/29/18, 5:45 PM
#8

Jag klipper av alltihop, det tar sig direkt igen.

Lillyrod
3/29/18, 5:59 PM
#9

Jag klipper av och sätter skotten. Jag slänger alltså den biten som är planterad. Då förnyar man växterna : )

Draken
3/30/18, 10:29 AM
#10

Jag brukar, i vanliga fall, nypa av stjälken och sätta skotten igen. Men nu har det blivit så trassligt och mycket, så jag orkar inte sortera ut en och en i karet  😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Galaxy86
4/3/18, 5:38 PM
#11

Förlåt ! Men hur klipper ni Anubias? Bladen? Eller rötterna också?

Pokemon hundar och konst

Guppyn1
4/4/18, 8:38 AM
#12

Anubias klipper man väl av ryzomen (Stavning?) och planterar om den sedan😊

Draken
4/4/18, 12:07 PM
#13

#11 Knipsar eller klipper av fula blad (trasiga. missfärgade etc) precis inne vid rotstocken. Det kommer nya blad hela tiden (på mina gör det det iaf)  :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Upp till toppen
Annons: