Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 1956 ggr
Lojs
3/27/18, 2:46 PM

Våra innefiskar ute - projekt

Det här är en tråd för inspiration/dela idéer om att ha fiskar ute över sommaren.

Alla som har dessa planer, eller är nyfikna är välkomna att skriva, jag vet att det är fler än jag som har dessa planer. :)

Detta handlar alltså inte om vanliga permanenta guldfiskdammar och liknande, utan om fiskar som inte är så vanliga att ha ute, men som klarar att vara ute i mindre tunnor/baljor när det är den varma delen av året. (Sök på youtube, finns massor av bra videos).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
3/27/18, 2:58 PM
#1

Min plan är att nästa vecka (när skattepengarna kommit) köpa en regnvattentunna att ha sommarens projekt i. 

Jag kommer förbereda tunnan genom att borra avrinningshål ca 10 cm nedanför övre kanten, så när det regnar svämmar det inte över så fiskarna rymmer (det var bara en gång förra sommaren det regnade såpass här, resten av tiden fick jag fylla på vatten). Fyller man på vatten så kan man fylla över avrinningshålen så rinner överflödet ut och det blir lite vattenbyte. 
Jag har inte bestämt om det blir med eller utan cirkulationspump i år, förra året hade jag det, men då hade jag bara knappt 100l vattenvolym, med mer volym tänker jag att cirkulationsbehovet inte är lika stort. Men det beror för mig även på hur stor vattenytan är, med liten vattenyta jämfört med vattenvolymen så vill jag ha cirkulation. 

Planen är att sätta ut antingen bara guppyyngel som får växa upp där, eller yngel plus befruktade guppyhonor. 

Jag sätter ut den så snart jag köpt den och fyller på vatten. Den ska få stå med vatten i utan fisk i några veckor innan fisken flyttar in, tanken är att det ska bli mikroorganismer i tunnan som kommer funka som föda åt fisken och det kommer krävas minimalt med matning. 

Mina funderingar just nu är växter. Det blir för mörkt för växter längst ner i tunnan, så jag vill hänga typ en korg eller liknande vid ytan, men hur är jag säker på att hitta en korg som inte avger något giftigt? Någon som har idéer?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
3/28/18, 11:58 AM
#2

Spännande. Detta projekt kommer jag att följa :)

Har faktiskt ett akvarium ute på balkongen, som jag eventuellt skall göra något med i sommar. Det är på 222 liter (tror jag det var) och är egentligen komplett, det enda som fattas är en pump ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

PeG
3/28/18, 1:59 PM
#3

För min del tror jag inte att det blir några fiskar ute i år men däremot ska jag försöka sätta upp några odlingar av levandefoder. Åtminstone dafnier men jag funderar på lite annat också. Om det bara kan bli lite varmare snart så att man kan komma igång….

Lojs
3/29/18, 11:42 AM
#4

#2 Vad kul! Hoppas det blir av! Jag har aldrig sett hur det blir med ett riktigt kar utomhus! #3 Att odla foder låter ju också kul! Vi gjorde experiment i skolan och lade lite hö i vatten i ett glas på fönsterbrädet, då blev det små kryp som levde i vattnet, minns inte vad det var, men något ätbart för fiskar kanske?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

PeG
3/29/18, 12:02 PM
#5

Hö i vatten ger infusorier som kan vara bra för mycket små fiskar och yngel. Jag behöver något större.

molam
3/29/18, 12:11 PM
#6

Följer här jag =)

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Lojs
3/29/18, 12:18 PM
#7

#5 Aha, det är så de heter. :) Artemia då, eller är vuxna artemia för små de med?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
4/5/18, 12:01 PM
#8

Idag tänkte vi åka och köpa regnvattentunna. Men vi får se hur det går, jag kom på att den kanske inte får plats i bilen… ;)

Ingen som ha en idé på hur jag kan hänga upp växter uppe vid kanten i baljan? Jag funderar på såna där plastkorgar som man köper physalis (frukt/bär eller vad det nu är) i eller liknande, de borde ju vara godkända för livsmedel och därmed inte släppa ut något farligt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
4/5/18, 3:27 PM
#9

Det finns väl nån typ utav nätkorgar som man kan använda, så rötterna kan gå ner i vattnet …Eller det kanske inte är det du är ute efter ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lojs
4/5/18, 5:41 PM
#10

#9 Jag vet inte alls vad du menar för korgar, men det låter väl bra, om de är i ok plast. Min tanke är att ha korgen nedsänkt med akvarieväxter i, och hindra dem lite från att täcka hela ytan eller att sjunka ner så de får för lite ljus. Men det hade inte varit fel med någon vanlig planta med rötterna i vattnet. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
4/5/18, 6:43 PM
#11

Tunnan är inhandlad! En sån här https://www.harald-nyborg.se/tradgard/tradgardstillbehor/regnvattentunnor-tillbehor/regnvattentunna-200-liter.html på 210 liter blev det. Skulle ha köpt en på 300l men den var slut i butiken. 
Hoppas på att vi tar och preppar den imorgon, borrar avrinningshål och sådär, så jag kan fylla den med vatten så snart som möjligt!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Guppyn1
4/5/18, 10:40 PM
#12

Finns redan en tråd som var tänkt till att man skule dela med sig av exakt sådana här projekt☺ Den ligger under namnet "Guppys utomhus under sommaren"! Du får gärna checka in där och skriva lite å bolla idéer

Lojs
4/6/18, 10:49 AM
#13

#12 Jag uppfattade den som din egna projekttråd. :) Har redan varit inne där och skrivit. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Draken
4/6/18, 12:38 PM
#14

#10 Jag är lite osäker, men Tinitusan (eller om det var Mimåne) hade något liknande, där de hade satt upp typ "nätkorgar" ovanför en dam (tror jag det var) och korgen var för att växternas rötter skulle sträcka sig ner i vattnet.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Alina_March
4/6/18, 6:52 PM
#15

Här vill ja va med & följa, blev inspirerad av ett tidigare inlägg :D

NiklasTyreso
4/7/18, 2:59 AM
#16

Jag har två balkonger men tror inte det funkar med tunna p g a temperaturen. Balkongen i norr blir vattnet nog aldrig över 20 grader om sommaren blir sval. Balkongen i söder bör kunna värma vattnet till 40 grader varma högsommardagar. Hur löser ni temperatur problem?

Lojs
4/7/18, 10:32 AM
#17

#16 Du skulle ju kunna testa på den svala balkongen och se vad temperaturen blir? Jag tog in mina fiskar i september och då var temperaturen i luften inte särskilt varm, men fortfarande hyfsad i vattnet. Men jag hade i och för sig lite morgonsol mot baljan. 

Det enda jag tänkt på gällande temperatur är att baljan står i skugga större delen av dagen så att fiskarna inte kokas när det blir varma dagar.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

NiklasTyreso
4/8/18, 12:56 AM
#18

Tack för svaret! Placeringen av baljan är nog det viktigaste för rätt temp. Jag får acceptera att jag inte har någon temperaturmäsdigt bra placering.

Lojs
4/13/18, 9:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Igår kom maken äntligen ihåg att ta hem borren från verkstan. ;)
Så nu har vi avrinningshål och de verkar funka. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
4/13/18, 9:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag passade på att rensa flytväxter i ett par kar, så de fick flytta ut. =)
Jag såg att jag fått en massa nya guppyyngel i ett av karen, så de ligger i riskzonen för att få flytta ut när tunnan stabiliserat sig lite i temperatur och fått stå och kanske få lite små vattendjur som lever i den. =)

Förresten, hö i vatten ger infusorier, hö har jag inget, skulle det funka att ta lite torkat fjolårsgräs från gräsmattan? Funderar på att testa i ett glas med vatten, och om det funkar, släppa ut de små liven i tunnan.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Taggeman
4/13/18, 9:24 AM
#21

Leta efter lite grövre stammar av gräs och ha en gummisnodd runt knippet (rotändan) så det blir lätt att ta upp från tunnan.
Dom här knippena är jättebra gömställen för yngel med.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Lojs
4/13/18, 9:27 AM
#22

#21 Jag tänkte slänga i en del hornsärv och guppygräs, så yngelgömmor kommer det bli ändå, men smart, det ska jag absolut göra!

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Tant Grön
4/13/18, 9:46 AM
#23

Täcker ni över med nät så inga fåglar kommer åt fiskarna?

Lojs
4/13/18, 9:53 AM
#24

Förra året hade jag en tredjedel av baljan övertäckt med ett lock, men inga fåglar visade intresse (vi har baljan precis bredvid fönstret så vi har ganska bra koll). I år tänkte jag nöja mig med flytväxterna plus en (eller flera?) korg nedsänkt i med akvarieväxter, där ska fiskarna både kunna gömma sig i växterna och under den. 

Vi har bara skator precis här, och de verkar gilla enklare byten (läs sopor och annat skräp) än akvariefiskar. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Tant Grön
4/13/18, 9:57 AM
#25

Förra året regnade det ju mycket, men ett år när det var torrt drack fåglarna ur mina regnvattentunnor. Och dom bajsade i vattnet. Blev ju lite extra näring till mina växter, men kanske inte så bra för fiskar.

Taggeman
4/13/18, 10:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Jag har haft damm ute o inga nät på dom.
Här bild på min gamla ute damm 400L med en liten tunna bredvid som rening.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Lojs
4/13/18, 10:04 AM
#27

#25 Jag får hålla koll. =) Blir det ett problem så sätter vi nät över. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Lojs
4/26/18, 10:17 AM
#28

Så sugen på att sätta ut fiskar snart! Men jag kollade tempen nyss, bara 11 grader i vattnet, så det dröjer tyvärr ett tag. :(
Jag har nu ett rejält gäng guppybebisar som väntar på att flytta ut.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lojs
5/18/18, 11:51 AM
#29

Nu ligger tempen på 20 grader och det är lugnt att sätta ut egentligen, det följde med snäckor ut ihop med växterna och de mår fint. Jag ska bara få monterat en cirkulationspump, sedan ska jag nog våga släppa i guppybebisar. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Galaxy86
5/18/18, 2:34 PM
#30

Häftig. ! Hade inte vågat. Men det ser jätte mysigt ut

Pokemon hundar och konst

Cecilia.S
5/19/18, 9:06 AM
#31

Så skönt att det äntligen har stabiliserat sig! Kul för fiskarna också att få komma ut och undersöka en ny miljö 🙂

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Lojs
5/28/18, 9:51 AM
#32

Jag har flyttat ut lite yngel nu. Ska ta och flytta ut några vuxna guppys med, upptäckte att det blivit mygglarver i vattnet, så jag vill ha några större fiskar i som kan rensa de större mygglarverna så det inte blir en massa mygg som flyger in till oss. ;) Tunnan står precis utanför vårt sovrum och jag får myggbett så det räcker ändå. ;)
Men jag är nöjd med att det blivit lite liv i tunnan, ynglen kommer ha gott om mat och borde växa i raketfart gissar jag. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
5/28/18, 9:58 AM
#33

Men vad spännande. Hoppas att det blir massor med friska sunda vuxendjur sedan :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: